Gå til innhold

Pioneer DEH-P77MP (linjeutgangene er "helt" døde)

Ranger emnet

Poolish

Anbefalte innlegg

deh_p77mp_large.jpg

Har en Pioneer DEH-P77MP som jeg kjøpte brukt for noen år siden. Har bare blitt liggende i hylla, har ikke fått testet den før nå.

Når jeg koblet opp alt var det kun lyd i subbene. etter en stund kom det svak dorlig lyd på ene siden i frontsettet.

Koblet frontsettet over på forsterkeren til subbene. Nå fungerer det helt perfekt. Prøvde å koble signalkabelen over på front utgangen da var det ingen lyd. samme på rear utgangen.

Subb utgangen fungerer perfekkt. Front og Rear utgangene er helt døde, eller lav dorlig lyd på ene siden innimellom.....

Hva er galt? Noen som vet?

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par kjøreturer for å få testet frontsettet. Etter en stund oppsto det nye problem......

Problemet oppsto etter ca 20 minutts kjøring i går. I dag kom det et par minutt etter jeg hadde komet hjem.

Det spiller krystallklart på alle volum. fantastisk lyd. spilte ganske høyt, så etter en stund begynner det å komme skurring på ene siden. Så jeg stoppet. så over kablene. Alt var som det skulle. startet bilen igjen. lyden var normal noen sekund. før skurringen kom igjen. så jeg skrudde av alt å kjørte hjem.

I dag prøvde jeg det igjen. skrudde på. alt fungerte helt perfekt. spilte ganske lenge, tok meg en 20 minutts kjøretur. Var kjempefornøyd med lyden. Lot bilen stå på tomgang mens jeg testet det en kansje 5 minutt til. Da begynte skurringen på passasjersiden i går var det på førersiden. Jeg skrudde ned lyden. tok av tenningen, skrudde av spiller. skrudde på igjen spiller. nå var skurringen på begge sider. å etter litt forsvant lyden, å ble helt uklar, masse skurr med en slags nesten pipelyd i, som om det kom et helt forvrengt signal ut.

Støyen virker ganske lik, som den som var før. når hele anlegget var koblet opp på alle kanaler. Bare da var lyden kun på en side og veldig lav. Så det kan vell være subb utgangen også har noe problem? Eller er det noen andre grunner for at dette problemet kan oppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... dårlig kontakt i gainjusteringen kanskje? Typ sånn som det blir på eldre hjemmeforsterkere når man vrir på volumkontrollen...

Etter å ha testet den endel å hørt på musikk endel timer. Så virker det som dette kan være problemet. Til mer jeg stiller på volumet, skifter sang osv. til fortere kommer skurringen.

Hvis jeg skrur ned lyden litt. blir skurringen svakere, skrur helt ned, så forsvinner den kansje, på lavt nivå fungerer det fint. Men kommer tilbake når jeg skrur opp litt igjen. Hvis jeg trykker av spilleren å skrur den på igjen. Så fungerer det som regel bra igjen. Noen ganger må jeg ha av spilleren en liten stund før det forsvinner.

Hvis jeg ikke gjør noe når skurringen kommer, lar det spille en stund. så blir det bare verre og verre. Helt til jeg skrur helt ned. eller skrur av spilleren.

Har kjøpt meg en brukt Blaupunkt london mp-37 spiller. Mottar den neste uke en gang. Da har jeg hverfal noe å teste med + bruke midlertidig.

Hva skal jeg gjøre med Pioneer spilleren? Er det verdt å fikse? Virker jo som det er litt galt med den. 2 av linjeutgangene er helt døde + denne skurringen som kommer å går.

Lyden er helt fantastisk når det bare fungerer. Men nå blir det sånn at jeg ikke klarer slappe av å nyte det. Sitter bare å venter på at ulydene skal dukke opp.

Endret av Poolish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hvorfor må du kjøpe brukt?

Kjøp en Pioneerspiller med AUX-tilkobling til 500 spenn så har du knirkefri bilstereo i mange, mange år.

Jeg ga 600 kronasjer for min og den har drevet et Rockford Fosgate anlegg med fire 6,5" komponenthøyttalere og subwoofer på 1500 watt uten noe problem i et år og lyden er fortsatt klar som glass.

JB

Volkswagen Golf '97

Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim: problemet her ligger ikke kun i spilleren. Man får forresten fort en bedre spiller, som holder lengre enn ny - til samme sum.

Trådstarter: Du har, etter hva du har forklart, 2 problemer: jordingen til forsterkeren, evt. kabler som ikke burde ligge inntil hverandre, samt mulig ødelagt spiller eller forsterker (eller begge.)

Første du må gjøre er å gå over alle koblinger. Spesielt alle inn og ut av forsterkeren. Deretter må du sjekke innstillingene på forsterkeren. Hvordan forsterker og hvilken sub har du? kan ligge problemer der også.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du kjøpe brukt?

Kjøp en Pioneerspiller med AUX-tilkobling til 500 spenn så har du knirkefri bilstereo i mange, mange år.

Jeg ga 600 kronasjer for min og den har drevet et Rockford Fosgate anlegg med fire 6,5" komponenthøyttalere og subwoofer på 1500 watt uten noe problem i et år og lyden er fortsatt klar som glass.

Haha, skal like å se en spiller som klarer å drive en subwoofer :P

Btw, det er maaaaange år siden noe fra Rockford spillte klart som glass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, skal like å se en spiller som klarer å drive en subwoofer :P

Btw, det er maaaaange år siden noe fra Rockford spillte klart som glass ;)

Nå glemte jeg å tilføye at subben er aktiv, beklager det. Og at den har innebygd forsterker til fronthøyttalerne. Men trass i at høyttalerne bak bare er seriekoblet på ledningene til fronthøyttalerne spiller det så bra at jeg til nå kun har fått komplimenter for det. Kanskje du har hatt en dårlig erfaring med Rockford, men mitt spiller imidlertid krystallklart.

Sorry for off topic, OP

JB

Volkswagen Golf '97

Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekoblet to og to høyttalere? Da får jo høyttalerene halv effekt av det forsterkeren kan gi... Du har vel bakhøyttalerene montert i hatthylla også da, for ekstra bra lyd :P

Har montert og solgt RF i nesten 20år, så jeg har mer enn en dårlig erfaring med det. Men er du fornøyd, så er jo det det viktigste. Denne aktive suben er vel en focal, så den trekker jo lyden opp endel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekoblet to og to høyttalere? Da får jo høyttalerene halv effekt av det forsterkeren kan gi... Du har vel bakhøyttalerene montert i hatthylla også da, for ekstra bra lyd :P

Har montert og solgt RF i nesten 20år, så jeg har mer enn en dårlig erfaring med det. Men er du fornøyd, så er jo det det viktigste. Denne aktive suben er vel en focal, så den trekker jo lyden opp endel ;)

Ja heg vet, hvis jeg kobler ut høyttalerne i bakdørene spiller det dobbelt så høyt foran og elementene holder på å sprenge men så høy lyd trenger jeg ikke og siden jeg nesten alltid kjører med passasjerer er det like greit å ha lyd bak også uten at det spiller like høyt.

6x9 i hattehylla er harry og unødvendig, ingen trenger lyd i nakken. Alle elementene i bilen er montert i originalbrønnene på bilen så det skal se mest mulig originalt ut. Det skal utrolig lite til før en golf 3 blir harry, derfor prøver jeg å få den til å se så original ut som mulig

Subben er en Focal ja. Kjempefornøyd:)

JB

Volkswagen Golf '97

Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim: problemet her ligger ikke kun i spilleren. Man får forresten fort en bedre spiller, som holder lengre enn ny - til samme sum.

Trådstarter: Du har, etter hva du har forklart, 2 problemer: jordingen til forsterkeren, evt. kabler som ikke burde ligge inntil hverandre, samt mulig ødelagt spiller eller forsterker (eller begge.)

Første du må gjøre er å gå over alle koblinger. Spesielt alle inn og ut av forsterkeren. Deretter må du sjekke innstillingene på forsterkeren. Hvordan forsterker og hvilken sub har du? kan ligge problemer der også.

Har funnet ut at det er mer en et problem her ja...

Virker som om det er noe frykteligt galt med den største Sinfoni forsterkeren. jeg stilte litt på nivået på linjeinngangene (skrudde volumet litt ned). og bare beveget litt på signalkabelen. Koblet ikke fra noe, eller rørte noe annet. Skrudde på spilleren. Da var det ingenting som fungerte lenger. kun høy pipelyd først. så en pulserede piping/dunking. samme skjedde en gang for lenge siden. Når jeg hadde den koblet på pioneer spilleren. Siden det bare kom en gang, og jeg ikke var helt sikker på hva som gjorde det. Så koblet jeg fra batteriene, koblet alt opp på ny. Har ikke vært noe problem før nå igjen...

Nå er jeg veldig usikker på om problemet med skurring i lyden ble foresaket av den forsterkeren eller pioneer spilleren.... Fikk aldri prøvd forsterkeren noe særlig før dette nye problemet oppsto...

Har nå koblet frontsettet på en av de mindre Sinfoni forsterkerene. har enda litt dynamostøy, hører den kun når volumet står på 0 + når du hører på cd, kommer det en lav suselyd i bakgrunnen. Tar du ut cden blir det helt stille, innimellom kommer det susing et par sekund om gangen. setter du inn en cd, blir det konstant susing.

Lydkvaliteten på Blaupunkt spilleren låter som en søppeldunk sammenlignet med Pioneer spilleren. Diskanten er klar og fin, midbassen slår fra seg. Men det er treigt, kjedelig, rotete lydbilde. Virker som om det ikke er kontroll på noe. spiller kansje greit nok på en sang, så høres det helt forferdeligt ut på neste. stiller du om alt så blir det kansje greit nok. sånn fortsetter det.....

På Pioneer spilleren spilte det krystallklart, dynamisk, musikalsk. Her er lyden helt fantastisk. Elementene smeller til med enorm presisjon og tempo, lyden er balansert og fin. Det låter helt fantastisk (fram til skurrelyden kommer)....

Brukte først Sinfoni AMPLItude 150.2x forsterkeren på frontsettet. Når den fikk problemer koblet jeg frontsettet opp på en av de to Sinfoni AMPLItude 45.2 forsterkerene.

Frontsettet er et Morel Elate 6 3 veis.

Subbene har ikke vært koblet på pga. alle problemene som har vært.

Jording til forsterkerene er koblet rett på batteriet bak. Kinetik HC 2000.

Jordingspunktet til batteriet:

HPIM1706.jpg

HPIM1699.jpg

Den terminalen på bildet er nå byttet ut med kabelsko på kabelen. Det er slipt ned til bart metall og lagt på rustbeskytelse på området rundt.

HPIM1687.jpg

Siden det hadde vært så mye problem med anlegget. Så koblet jeg opp en ekstra jordingskabel på 50mm2. Pusset ned til bart metall og festet denne på setebeltebolten.

Spilleren la jeg også opp ny jording til. 10mm2 kabel med kabelsko. festet på orginalt jordingspunkt bak hanskerommet. pusset også der ned til bart metall.

Har også jordet chassi på spilleren. Prøvde å jorde signalkablene til chassi og. Men da ble det bare enda mer støy på Blaupunkten... Da kom det en lav pipelyd når tenningen var på. Når jeg startet bilen forsvannt denne, men så kom samme dynamostøyen som før....

Det går en 50mm2 kabel fra batteriet framme Kinetik HC 1400 til batteriet bak Kinetik HC 2000. Det er koblet opp ny strøm til spiller 10mm2 kabel. Disse kablene + jording ligger alle på førersiden. alle signalkabler ligger på passasjersiden. Eneste plassen strøm og signalkabler er i nærheten av hverandre blir bak spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å ha anlegget på mens du røret litt på signalkablene bak. Kan være inngangen på forsterkeren også har seilt sin siste sjø. Kan også være brudd i selve signalledningen, da problemet foranret seg etter at den var rørt på.

Jeg holder fortsatt en knapp på dårlig jord en plass, men kan være spiller/forsterkere er det som trøbler. Har du tatt tb3 forresten?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider