Gå til innhold

Rustfjerning og lakkering - igjen...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått en del rust på min Avensis stasjonsvogn rundt kabelgjennomføringene over bakluka som jeg har tenkt å prøve meg på å gjøre noe med selv. Men jeg har ikke gjort noe slikt tidligere så tenkte å spørre om råd først. Har lest litt rundt omkring funnet såpass mange svar at jeg er blitt mer forvirret enn klok ;)

 

Men:

  1. Første steg er å pusse bort all rust og helst litt ekstra etter hva jeg har skjønt.
  2. Så var det grunning - hva bør man bruke. Noen anbefaler syregrunning, mens andre anbefaler rusthemmere som Wurth rustmelk(?), Ferrobet, Owatrol. Noen anbefalinger på hva som er best?
  3. Så må man til med en «dekkende» grunning? Og da er 2 komponent epoxy-grunning tingen?
  4. Så evt. sparkel som slipes ned med pussepapir til opp på 1000-tallet. En liten sjekk på biltema viser at det finnes mer enn en type sparkel (surprise) – noe som går for å være bedre enn andre?
  5. Så noen lag med farget lakk (men for all del ikke Quick). Før flere lag med klarlakk.
  6. Og til slutt rubbing og polering for å skjule alle spor…

 

Hørtes dette ut som ei brukanes tilnærming? Åpenbare ting jeg har misforstått? All hjelp og råd motta med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har f�tt en del rust p� min Avensis stasjonsvogn rundt kabelgjennomf�ringene over bakluka som jeg har tenkt � pr�ve meg p� � gj�re noe med selv. Men jeg har ikke gjort noe slikt tidligere s� tenkte � sp�rre om r�d f�rst. Har lest litt rundt omkring funnet s�pass mange svar at jeg er blitt mer forvirret enn klok ;)

 

Men:

  1. F�rste steg er � pusse bort all rust og helst litt ekstra etter hva jeg har skj�nt.
  2. S� var det grunning - hva b�r man bruke. Noen anbefaler syregrunning, mens andre anbefaler rusthemmere som Wurth rustmelk(?), Ferrobet, Owatrol. Noen anbefalinger p� hva som er best?
  3. S� m� man til med en �dekkende� grunning? Og da er 2 komponent epoxy-grunning tingen?
  4. S� evt. sparkel som slipes ned med pussepapir til opp p� 1000-tallet. En liten sjekk p� biltema viser at det finnes mer enn en type sparkel (surprise) � noe som g�r for � v�re bedre enn andre?
  5. S� noen lag med farget lakk (men for all del ikke Quick). F�r flere lag med klarlakk.
  6. Og til slutt rubbing og polering for � skjule alle spor�

 

H�rtes dette ut som ei brukanes tiln�rming? �penbare ting jeg har misforst�tt? All hjelp og r�d motta med takk ;)

 

1. Ja, fjern den løse rusten og gå ett stykke utenfor det området som er angrepet.

 

2. Owatrol fungerer veldig fint, men har lang tørketid. "Melken" til wurt/ruststopp kan også brukes og tørker rellativt fort (legg på i flere tynne strøk, men bare på rust og ikke der metallet er blankt).

Mitt tips, gå for owatrol. Billig og gjør jobben godt, forutsatt at man har tid til å vente på at det tørker.

 

3. Fjern eventuelle ujevnheter med sparkel.

 

4. Slip sparkelet og avslutt med 400P.

 

5. Legg en egnet primer på de blanke partiene av stål.

 

6. Dekk primeren med en egnet filler.

 

7. Legg på filler og slip denne ned med 600-800P korning (enda finere hvis du sliper for hånd, 1000P er å anbefale)

PS. Ikke hopp for store kornstørrelser i gangen. Målet er å få ripene ned til ett akseptabelt nivå. Blir det for store hopp mellom hver størrelse tar du bare toppene. Hopp 200P for hver gang du skifter størrelse.

 

8. Legg på base (hvis du lakker med vannbasert lakk) og la denne tørke til den bli matt.

Husk at vannbasen kun skal dekke og gi en jevn farge, så ikke legg på for mye.

 

9. Legg så på klarlakk.

 

10. Utfør polering om nødvendig.

Ved større defekter i lakken kan man slipe ned med 1200P (anbefaler 1500P hvis man gjør det for hånd), og rubbe opp glansen igjen med en slipepasta. Farecla G3 og 3M sin serie fungerer fint.

Endret av Verksmestern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår