Gå til innhold

Parallellkoble cd-spiller utganger?

Ranger emnet

mfafa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver et par 6x9" med spilleren fordi jeg mangler en forsterker for øyeblikket. Merker tydelig at 6x9"ene sier stopp lenge før basseren fordi jeg driver dem på spilleren. Begynner å sprake i dem når jeg skrur opp og det kan virke som det spraker tidligere når forsterkeren i cd-spilleren blir varm - ergo drives denne ganske hardt. Spilleren er en Pioneer DEH-1200R 4x45w. Funker det å parallellkoble utgangene på den eller ødelegger jeg spilleren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Hei, jeg driver et par 6x9" med spilleren fordi jeg mangler en forsterker for øyeblikket. Merker tydelig at 6x9"ene sier stopp lenge før basseren fordi jeg driver dem på spilleren. Begynner å sprake i dem når jeg skrur opp og det kan virke som det spraker tidligere når forsterkeren i cd-spilleren blir varm - ergo drives denne ganske hardt. Spilleren er en Pioneer DEH-1200R 4x45w. Funker det å parallellkoble utgangene på den eller ødelegger jeg spilleren??

Jeg kjenner ikke til spilleren din, men har aldi hørt om at det er noe god ide å parallellkoble høyttalere på en cd-spiller, tror ikke den er bygget for det...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Må si meg helt enig... Spilleren er ikke en nødløsning engang.

Vil du ha dårlig lyd og kanskje sprengte utganger/høytalere, så bruker du spilleren.

JA JA :D Er ikke alltid man kan ha utstyret i orden. Det koster! Lurer på om jeg har gitt 6x9"ene permanent skade allerede :rolleyes: Har lyst på en Dynabel BF1702 eller BF0604 av deg jeg Bissare...er BF1702 skikkelig overkill for å dra et bra frontsett (f.eks. Focal 165V2) eller mine 6x9" til tusingen? Regner med jeg fjerner 6x9"ene hvis jeg kjøper et godt Focal frontsett, og lar bassen pumpe gjennom høytalerhulla til 6x9". Regner med frontsettet trøkker bra nok? Eller, kjøpe firekanaleren og ha frontsett, 6x9" og bass. Men det blir vel litt jalla? Et godt frontsett bør låte myyye bedre enn 6x9". Det beste hadde jo vært Dynabel monoblokka på Focal bassen og brukt min Phoenix Gold 2x125w på frontsettet/6x9" i stedet... men den monoblokka koster jo ikke rent lite mer heller da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftig forsterker, vil bare si at den har mye lettere for å drive de høytalerene/sub'ene du har. Den slipper å jobbe på grensen av hva den klarer.

Personlig ville jeg brukt monoblokka på sub'en...

Men om det blir for dyrt, gjør det ingen ting om du kobler to-kanaleren på et frontsett. Den ville ihvertfall hatt stålkontroll på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider