Gå til innhold

Bilen drar dårlig

Ranger emnet

Morten75

Anbefalte innlegg

Hei

Har et problem med turboen på min bil, bilen drar dårlig. Dette skjedde plutselig under kjøring for en mnd siden etter et gasspådrag. Gjorde en forbikjøring, klampen i bånn i 3 gir, treg respons i starten (tregere enn vanlig) men etterhvert skjøt den fart. Rett etterpå merket jeg at den gikk dårligere, og siden det har den vært slik. Kunne ikke skjønne hva som var galt, ingen motorlampe som lyser.

Volvoverkstedet har byttet lambdasonde foran i tro om det dette var årsaken til at bilen ikke drar som den skal, går i en nødmodus og ikke lader turbo. Dette hjalp tydeligvis ikke fordi når jeg hentet den i dag dro den fremdeles like dårlig. Jeg tok opp dette problemet nok en gang, og de søkte etter feilkoder på nytt. Ingen feilkoder denne gang og ingen motorlampe som lyser.

Pga av dette viste de ikke råd og kunne ikke hjelpe meg videre uten omfattende feilsøking og demontering som vil koste en del.

Så nå vet jeg ikke hva jeg gjør videre. Enten må jeg leve med en dau motor, tipper det er rundt halvparten av den opprinnelige effekten, eller så må jeg komme i kontakt med noen som liker å skru og feilsøke, jeg er helt grønn på dette. Har noen i tankene men først vil jeg høre om det er noen her på forumet som har noen tips til hvor en bør begynne å feilsøke.

Volvo-verkstedet mente iallefall at det ikke kunne være turbohavari. Vi tok en test-tur sammen og det var ingen fusk eller røyk og presset bilen opp til turtallsperren uten noe problemer. Ingenting er tydeligvis i veien med bilen, bortsatt fra at den er treg, vesentlig tregere enn den var.

Hørte at det kunne vært luft som var problemet, slanger som lekker, eller feks en tett katalysator osv men det kunne være mange årsaker til dette siden det ikke er noen indikasjon på feil. Dette er uansett noe som skjedde plutselig, og ikke et problem som har kommet over tid, så enkelte ting kan kanskje utelukkes.

Er det noen her som har noen tips. Dette er virkelig frusterende.

Til opplysning er det en V40 T4 2001 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg ville gjort er så skifte alt som har med service deler å gjøre om det er lenge siden sist. Plugger, luftfilter, bensinfilter, olje osv. Registerreim er ok og skiftet når den skal?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dra den litt sjøl da vettu...

Det som ville vært magisk, var å få prøvekjørt bilen med pc oppkoblet og fulgt med på livedata.

Da kan man ofte se om det er ett signal som ikke er som forventet.

Men.

Kontroller for luftlekkasjer.

Blåser den like hardt som den pleier i eksosen på tomgang og ved lett rus?

Er det turbo med wastegate, eller variabel tubogeometri?

Går den helt som normalt uten belastning, eller vil du si du har merket noe annerledes?

Er den trimmet?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle servicer etter 60000 er gjort på volvo-verksted, men bilen er kjøpt hos importforhandler så har jo ikke all oversikt på servicer før den tid. Reg-reim er også byttet, rundt 120000 tror jeg det var. Volvo mente at den ikke var byttet ved siste service, men viste dem en kvittering (fra samme volvo-verksted) fra 2010 om at det var gjort. Skumle greier, ble litt usikker da ja, mest usikker fordi de selv ikke hadde kontroll.

Bilen går stort sett normalt uten belastning men en sjelden gang går turtallet litt opp og ned ved tomgang. Som om den er i ferd med å kveles. Slik har den vært i flere år.

Den er ikke trimmet.

Kan kanskje være på sin plass og sjekke lekkasjer og luftemasseføler først ja, er jo et problem som dukket opp plutselig under kjøring. Må jo starte et sted.

Frister vel mest å kjøpe ny bil akkurat nå og selge denne, men en turbo-bil uten en fungerende turbo er vel ikke så veldig salgbar, uten at en går langt ned i salgspris.

Takker for tips så langt. Tar gjerne imot flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider