Gå til innhold

ford sierra hvilken motor er is?


merdi

Anbefalte innlegg

IS er egentlig ikke noen motor, men en modell av sierra.

 

Men motoren det er snakk om er en 2.0 OHC med innsprøytning, samme moto som står i de fleste gamle sierraer.

 

Motoren som er å foretrekke er fra 86 til 88(uten kat, med 205 blokk og blyfri topp), står det 205 på blokka er det som oftest "good shit", forgasser og cosworth kom med samme blokka, cosworth har nok en del forskjeller, med innmat og topp, forgassermotoren er rimelig lik, foruten litt annerledes innsugskanaler i topp, og selvfølgelig ikke innsprøytning.

 

skal man bygge turob(ISt), så anbefales i grunnen datasprut, og motoren kan være så ny den bare vil sålenge det er snakk om en OHC.

 

Står mye interessant på fordclunorway.no

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Sierra iS er også levert med dohc motor i de siste modellene, og den er ikke like egnet

 

nei..

 

is er en sohc med insprut.. singel overhead camshaft

 

dohc er dohc.. dobbel overhead camshaft..

 

de har ingenting med hverandre å gjøre og er neste så langt ifrahverandre som to stk 4syl rekke motorer kan komme..

 

slik ser en dohc sierra ut org..

DSC04610.jpg

 

å bare for å få sakt det.. så er dohc vel så egnet til trimming som is'en er..

 

enten med turbo

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/

 

eller uten

http://www.bilforumet.no/andre_forum/prosjektforum/242053-k3nn37s-sierra-dohc-8v-med-sugetrim-35.html

http://www.bilforumet.no/andre_forum/mediaforum/295284-liten-film-sierran-min.html#post2922095

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS er levert med DOHC, det er det liten tvil om, men vanlige er de ikke.

Derfor jeg ikke nevnte det.

 

2.0 er motorstørrelse, I er innsprøytning, S er sportsunderstell/pakke.

 

Mener man fikk 2.0i GL også, samme motor, litt mere påkosta, men ikke sportunderstell(Hvor sportslig det understellet er kan jo og diskuteres)

 

Nok Kverulering nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OHC er den gamle jernklumpen som først ble lansert i Consul Granada og Taunus helt på starten av 70 tallet med en kamaksel på toppen, derav Over Head Camshaft. SOHC er den samme, S står for singel.

DOHC kom i 1989 og har to kammer, Double Over Head Camshaft. Fortsatt 8 ventiler, men deler ingenting med OHC. Kjent for dårlige toppakninger og ventilstyringer, noe skyldes dårlig vedlikehold.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

is er en sohc med insprut.. singel overhead camshaft

 

dohc er dohc.. dobbel overhead camshaft..

 

de har ingenting med hverandre å gjøre og er neste så langt ifrahverandre som to stk 4syl rekke motorer kan komme..

 

Hmmm. http://www.carpictures.com/vehicle/01HFI031639816/Ford-Sierra-2-0i-S-white-1989

 

:)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OHC er den gamle jernklumpen som først ble lansert i Consul Granada og Taunus helt på starten av 70 tallet med en kamaksel på toppen, derav Over Head Camshaft. SOHC er den samme, S står for singel.

 

så hvis e forstår det riktig e ohc og sohc den samme motoren da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette bittelitt på Einar sitt innlegg lenger opp her, for den mest ideelle ohc motoren for turbokonvertering, er den som kom i 89 og 90 mod sierra MED katalysator, da denne har lavere kompresjon enn den mest vanlige ohc injection motoren. En slik motor kan man dra ut 300hk hester av, med helt orginal innmat foruten toppboltene, og faktisk ha en holdbar motor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OHC og SOHC er samme motor, kallt Pinto(etter sigende ble den opprinnelig laget for å brukes i Ford Pinto, men ble ansett som for liten og sendt til Europa), den har også en slektning kallt Lima, som er en 2.3 liter, fysisk ganske lik, deler "ingen" deler men ligner veldig, denne motoren ble levert orginalt med turbo, og satt i flere amerikanske biler, bl.annet Mustang, ranger, Merkur XR4ti(Sierra XR4).

 

OHC-blokker å anbefale er de som kalles 205, de eldre kallt 2.0 er litt svakere, de nyere kallt 200 er kun levert til Cosworth, det finnes også noen andre blokker, som ansees for å være bra, som jeg ikke har oversikt over.

Lavkomp.motorene som nevnes, er "identisk" med en vanlig OHC, men har 1 mm lavere stempel, og har da en mere turbovennlig kompresjon.

Grunnen til at jeg anbefaler litt tidligere er litt enklere innsprøytning.

 

DOHC-motoren er levert som 2.0 8V og 16V, samt 2.3 16V, det er i grunnen en bra motor, og ikke minst økonomisk.

Jeg har kun prøvd 2.0 8V noe særlig, og det slår meg som en veldig okei motor, dreiemomentsterk, går utrolig jevnt å fint, drar bra, og skal visstnok være økonomisk i drift også.

2.0 16V er levert i Escort RS2000 16V, og muligens Scorpio

2.3 16V er levert i Scorpio

 

Det er en del som har fått til allrighte turbo-bygg på 2.0 8V, felles for dem er at de har tatt seg bryet med å senke kompresjonen og gjøre ting grundig, og en del som raser etter kort tid.

 

k3nn37 som har postet ett innlegg i tråden her, har vel litt over snittet peil på DOHC og eksperimenterer litt med dem, veldig interessant lesning trådene hans, hvis man har tålmodighet til å lese dem.

 

DOHC har sine svakheter, ja helt klart, mye ligger i feilaktig vedlikehold, men tidlige utgaver sleit med toppakninger, noen har slitt med registerkjeder, og topper har det røket noen av.

Men sett i antallet DOHC-motorer som har rusla på norske veier vil jeg vel påstå en minimal andel med slike problemer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette bittelitt på Einar sitt innlegg lenger opp her, for den mest ideelle ohc motoren for turbokonvertering, er den som kom i 89 og 90 mod sierra MED katalysator, da denne har lavere kompresjon enn den mest vanlige ohc injection motoren. En slik motor kan man dra ut 300hk hester av, med helt orginal innmat foruten toppboltene, og faktisk ha en holdbar motor ;)

 

å det er ohc motoren du snakker om der bare med innsprøytning å kat da eller? hva er forskjellen på dem, eg har 205 blokken så er vertfall noe godt i na bilen da som e ser folk skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å det er ohc motoren du snakker om der bare med innsprøytning å kat da eller? hva er forskjellen på dem, eg har 205 blokken så er vertfall noe godt i na bilen da som e ser folk skriver.

 

OHC med innsprut og kat ja... Det er pr dags dato ingen som kan fortelle hva som utgjør komresjonsforskjellene, med denne motoren har 8.5:1 komp og 100hk, mens en is uten kat har 9.3:1 komp og 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår