Gå til innhold

Råd/Hjelp til oppgradering/utvidelse av stereoanlegg i Mazda 323 GLX (Nybegynner)

Ranger emnet

Norish

Anbefalte innlegg

God Dag Godtfolk

Jeg vil først å fremst si at jeg er rykende fersk på dette forumet så det er bare å skyte meg om jeg gjør noe feil! :)

Jeg trenger noen råd når det gjelder bilstereo, det har seg sånn at jeg har en Mazda GLX F 1995 Modell, i denne bilen har jeg en Pioneer DEH-6300SD spiller, To Rockford T142 4" i front, og noen ferdig sprengte original (?) høyttalere i bakdørene. Jeg tenker på å kanskje utvide dette anlegge, i den grad det kan kalles ett anlegg. Problemer er bare at jeg kan meget lite om dette, og jeg håper dermed at noen her inne kan være så greie å hjelpe meg litt på veien.

Slik jeg ser det har jeg to alternativer når det kommer til utvidelse av dette anlegget. Den ene muligheten er å beholde Rockford høytalerne i front å gå til innkjøp av en sub og forsterker, jeg tenkte da på noe alla denne subben og denne forsterkeren . Eller så kan jeg gå til innkjøp av et par komponent høyttalere pluss en fire kanals forsterker, noe alla disse høytalerne og denne forsterkeren. Hva vil dere anbefale meg? Er jeg helt bak mål med disse forslagene? Jeg setter stor pris på alle forslag! :)

Jeg er ganske så usikker på budsjettet, jeg er student så økonomien er begrenset, 5000 kr tror jeg må bli maksgrensen. Jeg har sett en del på muligheten på å bestille fra utlandet feks USA, og jeg synes det ser ut som om det er en del å spare på det pluss at utvalget er mye større der. Noen med erfaringer rundt dette?

Jeg er også usikker hva slags høyttalere jeg har plass til, de 4" Rockford høyttalerne var i hvertfall alt for små til orginal hullene, jeg tror kanskje det er 6x9", dette er jo noe jeg bare kan måle opp, men hvis noen vet dette så er det bare å si ifra.

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet.

Hvis du er litt glad i god lyd, og har et begrenset budsjett, så bør du helt klart styre unne Rockford da det er overpriset. Bilen din har nok 5x7" høyttalere orginalt, men det finnes adapter-ringer slik at du kan få inn 6,5" der, så et par 6,5" komponentsett vil bli det beste lydmessig, og polk er ikke noe dårlig valg, men jeg ville vel kanskje valgt noen rimeligere høyttalere og heller kjøpt med en sub og forsterker også.

EKS:

Frontsett: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-165a1

Sub: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse

Forsterker: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/dynabel-bf0804

Dette kommer på litt over 5000,- men er vel noe av det bedre du finner til den prisen.

Det å kjøpe fra utlandet er ikke alltid så lønnsomt, det kommer endel frakt i tilegg, også må du betale moms osv når varene kommer til norge. Garanti blir også et problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk takk for et godt og utfyllende svar : D

Forslaget ditt så slett ikke dumt ut! Eneste jeg lurer på om det er verdt å kjøpe frontsett, da en av grunnene var at jeg mangler bass. Det jeg tenker er om jeg kjøper subb'en og forsterkeren og kobler opp Rockfordhøytalerne som jeg har til forsterkeren og setter på highpass filter på de. Da vil de ikke spille bass om jeg har skjønt det rett, eller blir dette bare rot og vil bli mye dårligere enn hvis jeg kjøper front settet du snakker om å heller flytter rockforhøytalerne til bakdørene?

Jeg hadde også satt pris på om du kunne linket til eller anbefalt et kabelsett med alle kablene jeg trenger, jeg skjønner ikke noe mye av dette med gauge å sånt:P spørs vell i det hele tatt om jeg klarer å koble opp alt dette, men jeg må nå prøve. :D

Når det gjelder høytalerne kastet jeg raskt ett blikk på de i morrest på vei til jobb, jeg trur det er forskjellig fra frontdørene til bakdørerene. Bak er det runde høytalerplasser, antakelig 5,25" tror jeg. forran er noen avlange som godt kan hende er 5x7" som du sier.

Uansett takk for all hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med de 4" RF høyttalerene, er at de ikke spiller noe særlig nedover i frekvens, så de vil gjenngi bass/mellomtone mellom 80hz og 200hz dårlig, og det merkes godt på lyden. Suben bør nemlig deles ved 80hz eller lavere, slik at den bare spiller frekvenser fra 80hz og nedover, og når fronthøyttalerene ikke spiller spes bra NED mot 80hz da, så vil du på en måte mangle endel i det nedre mellomtoneområdet.

Når det gjelder kabelsett til oppsettet jeg foreslo, så burde varenummer 84549 holde i massevis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med og kjøp subb osv før du begynder og oppgradere høyttalere siden dei billigaste høyttalerene som oftast er like bra som org, soffall vist du har ett lavt budsjett :) spilleren er også ein god ide og bytte etterkvart, jeg personleg liker kenwood sin spiller, focal sine høyttalere og ground zero sine subber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider