Gå til innhold

Er toppakningen min gåen? Ford Focus 2001

Mr-Get

Anbefalte innlegg

Har i en periode hatt problemer med temperaturen på motoren, denne går fort varm (rød). Den holder seg gjerne varm lenge, men kan synke til normal temp ved tomgang eller lav belastning.*

Etter skifte av vannpumpe,termostat og føler mener verkstedet at det er toppakningen som er skadet. Det skal være luft i kjølesystemet som tyder på en slik skade og dermed dårlig kjøling. Jeg merker ikke redusert effekt eller noe utenom det vanlige ved kjøring, bortsett fra at termostaten er på maks.

Ekstra opplysninger:

*det var også store mengder kjølevæske i motoren slik at tennpluggene var delvis oversvømt. Denne væsken er tømt og det har ikke kommet nye lekkasjer, men skruene ser ut til å være svært rustene. Verkstedet mener at det kanskje er gjennom disse skruene at

det kommer inn luft.

*det lekker ikke kjølevæske, eksosen er normal, ikke vann i oljen.

*temp målt ca 120-130 grader.

Spørsmålet mitt er hvorvidt det er trygt å kjøre bilen slik en liten stund til, om diagnosen er riktig og hvor mye dette burde koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du lite om hva slags motor det er snakk om, ikke at det sier meg så mye mere, men kanskje andre.

Hva er normal arbeidstemperatur på den typen motor du har.

120* behøver ikke være så høyt, men det normale er gjerne 85-110*

Det er ikke å anbefale å fortsette å kjøre med en motor som går med for høy temperatur.

Hvor var det kjølevæske, i plugghullene eller i sylindrene?

Jeg mistenker radiator i grunnen, men toppakning er ikke usannsynlig det heller, men syns ikke det stemmer helt med symptomene(går varm ved belastning, temperatur synker ved ikke belastning men tregt og den mister ikke kjølevæske.

Har du hatt en trykkmåling av kjølesystemet?

Har det blitt tatt en sylinderlekkasjetest?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er 1.4 eller 1.6 motor. Tror nok verkstedet er inne på noe. Har sett en del eksempler på at det ruster/korroderer rundt de to unbrakoskruene i toppen ja. Det er jo bare blindskruer. Kjøp nye (mener det er mulig), ha litt sort silikon på gjengene og prøv- På nyere motorer er det frostlokk der, og det har blitt skifta en del topper pga dette.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Denne har 1,6 bensin motor.

Slangen som går fra radiatoren er kald, men mekanikerne sier det ikke er noen blokkeringer. Jeg har også brukt radiator rens i et tidlig forsøk på å fikse feilen.

Kjølevesken lå i plugghullene, dersom jeg tolket mekanikeren riktig.

Er det først når man hører at det koker at motoren kan ta skade, eller kan det skje under kokepunktet også?

Jeg er usikker på om det er foretatt trykkmåling av kjølesystemet eller sylinderlekkasjetest. Jeg forstod det slik at store deler av kjølesystemet var blitt demontere og testet. Det ble også observert at systemet ikke klarer å kvitte seg med luft. Når luften ble fjernet var, det etter en stund nytt luft i systemet.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider