Gå til innhold

-89 Audi 100 2.3E på E85?

Ranger emnet

Renax

Anbefalte innlegg

Den fikk nok alt for lite drivstoff, motoren trenger ca 30% mere e85 enn bensin, for å få til dette må man modifisere innsprøytninga.

På denne er det vel KE-jetronic, tipper du kan komme langt med å justere opp systemtrykket noe, og justere blandingsforhold noe. Husk at E85 er noe mere korrosivt enn bensin...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spytta ut små dråper med himkok i eksosen også, kan ikke tro den fikk forlite?

Har lest noe om at E85 lurer lambda, så den tror det er for lite bensin vs luft? å sprøyte inn mer E85 vil ikke ha noe med den ratioen å gjøre, derfor sprøyter den inn maks?

Hvordan kan jeg evt justere systemtrykket?

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du skjer når en otto-motor får alt for lite drivstoff, jo den får en urein og ufullstendig forbrenning og store deler av drivstoffet kommer ut bak, er vel heller ikke helt uvanlig med litt spritlukt bak med E85.

En annen ting er at en Lambdasensor måler restandelen av oksygen i eksosen, og når den ligger på 1 Lambda er forholdet 14,7:1 med pumpebensin, med E85 er det 9:1, det vil si at man bruker 1 liter bensin til 14,7 liter luft, og 1 liter E85 til 9 liter luft, grvt regnet trenger man 1,6 liter E85 til 15 liter luft, og 1 liter bensin til 15 liter luft, for å ligge på lambda 1, som ECUprøver på, er spranget for stort til at den greier det, går den i nødmodus og kutter ut lambdasensoren, og motor går alt for magert.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt korrigering, går ut ifra du har tenkt riktig og skrevet feil. AFR på 14,7:1 er 14,7 kg luft til 1 kg bensin. Massetettheten på luft varierer med atmosfæretrykk og temperatur, men er rundt 1,2 kg/m³. Bensin er 0,74 kg/l :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok helt rett Quattro, hang meg opp i volum, når det var massen som var interessant.

Og bare for å korrigere meg selv, har ikke dobbeltsjekka tallene på E85, så kan være noen unøyktigheter ute å gå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da:)

Hvordan kan jeg så øke systemtrykket på motoren? om det er mulig?

Er ikke livsviktig for meg å kjøre E85, men det er god tilgang her og billig er det...

Bytte til justerbar bensintrykkregualtor, men min sterke anbefaling er å la ting være som de er og bruke bensin!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider