Gå til innhold

Fjørbenslager Audi 90 q - 1989

Ranger emnet

emto55

Anbefalte innlegg

Lurer p� om jeg b�r bytte fj�rbenslager da det p� f�rersiden (venstre) muligens er slitt.

Symptomene er som f�lger:

Venstre forhjul har en god del st�rre negativ camber (heller innover p� toppen) enn h�yre hjul.

Jeg legger ogs� merke til at camberen p� h�yre hjul IKKE endrer seg ved forskjellige rattutslag, mens p� venstre hjul s� endrer cambervinkelen seg tydelig ved rattutslag. Satte ei 22mm pipehylse p� mutteren p� toppen av st�tdempert�rnet (h�yre hjul) og dreide begge retninger. Det var ganske stor motstand n�r jeg gjorde dette. Gjorde s� det samme p� problemhjulet (venstre) og motstanden var nesten lik null,-alts� betydelig mindre. I tillegg s� endret cambervinkelen seg tydelig n�r jeg dreide venstre hjul sin mutter moturs og medurs. Lurer ogs� p� om noen har pr�vd � fikse en eventuell feil ved � skru mutteren p� venstre side sitt fj�rbenslager kraftig til, siden denne mutteren er skrudd mye lengre ned p� det gjengede staget enn p� h�yre side.

Nedenfor er bilde av h�yre side:

[ATTACH]32298[/ATTACH]

Og her er venstre side:

[ATTACH]32299[/ATTACH]

post-71372-13804854344621_thumb.jpg

post-71372-1380485434472_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærbeinslageret er jo ikke eksentrisk, derav burde det ikke ha noen ting å si om du dreier på dette. Camber justeres ved å løsne og justere lagerhusets innfestning på fjærbeinet, men husk da at hjulvinkler endres samtidig.

img..asp@mdl=074&unit=7E103A8C

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar.

Ja, spissingen vil vel endre seg hvis camberen endres.

Trodde forresten at camberen ikke kunne justeres på disse bilene, men da har jeg altså en mulighet allikevel.

Det som er rart er at fjærbenslageret på venstre siden er så mye lettere å dreie rundt enn det på andre siden, pluss at mutteren på venstre siden er skrudd mye lengre ned på det gjengede staget. Burde kanskje skifte fjærbenslageret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider