Gå til innhold

Bensin i Diselbil!

Ranger emnet


EkoneZ

Anbefalte innlegg

Hei.. Presterte å gjøre tidenes tabbe i fyll

a i går!

 

Skulle fylle på bilen min på vei for å kjøpe mat etter en hard natt ute på byen (selvfølgelig ikke jeg som kjørte)

Presterte i allefall å fylla 12 liter bensin på min audi a3 2,0tdi 07... Bilen ble selvfølgelig ikke startet etter dette og jeg ringte NAF omgående. Det eneste de sa var at de ble og koste rundt 3-4000.

 

Er dette noe jeg kan fikse selv eller må jeg bare bite i det sure eple og punge ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det igjen før tanken er full? Om det var under halv tank så fyller du bare opp resten med diesel også kjøper du litt 2-takts olje og fyller på et par desiliter med det.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det igjen før tanken er full? Om det var under halv tank så fyller du bare opp resten med diesel også kjøper du litt 2-takts olje og fyller på et par desiliter med det.

 

Dette er ett direkte farlig råd, iallefall for lommeboka.

 

Dette er meg bekjent en commonrail-motor, og bensin i høytrykkspumpa utgjør en eksplosjonsfare, risikoen for det er liten, men den er der.

Så er det det at bensin ikke bare smører dårlig, men ødelegger en del av smøreevnen til dieselen, og høytrykkspumpe og dyser er evhengig av smøringa fra dieselen, og går den med bensin som vasker vekk smørefilmen, så forkorter du levetiden på dyser og høytrykkspumpe betraktelig, noen kan havarere med en gang, andre kan holde lenge, men at levetiden forkortes er det liten tvil om.

 

Er du 110% sikker på at motor ikke er forsøkt startet, evt. at det ikke er noen elektrisk fødepumpe som har pumpet fram bensin(tenning på), så kan du tappe ned tanken helt, mest sannsynlig må dette gjøres ovenifra, for å få tømt skikkelig, skyll gjerne litt med diesel og tøm igjen.

 

Så fyller du 1 liter totaktsolje av helsyntetisk tynn sort i bunnen, og fyller tanken fullstendig opp med diesel.

 

Olje er ikke anbefalt i slike systemer det heller, pga tjukkere viskositet enn dieselolje, men for å minimere skader fra evt. rester av bensin, samt at denne tynnes kraftig ut av dieselen, så vil jeg anbefale dette.

 

Bytt gjerne dieselfilter etter kort tid også.

 

Nå kan du prøve å starte.

 

Jeg vet at mange har hatt godt hell med både å fylle opp med diesel og totakstsolje, og bare tappe tanken og fylle opp med rein diesel, men regninga blir så dyr om det ikke skulle gå bra, og som sagt tidligere, det forkorter levetida på dyser og høytrykkspumpe uansett om det kommer bensin inn der.

 

Om NAF eler hvem det nå var skulle gjøre dette for 3-4000, så er nok ikke dette så gal pris om det blir gjort ordentlig, for det tar fort litt tid.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en pumpedyse motor, ikke common rail.

Gjør som Einar skriver, tøm og rens tanken, tøm dieselrørene, bytt dieselfilter, ha i litt 2taktsolje og fyll opp med diesel.

 

For guds skyld ikke gjør som opelduude skriver, da ryker tandempumpa og dysene...

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Har fått Naf til å fikse problemet for meg. De tømte tanken og fylte den helt opp med disel. måtte forresten betale 2500,- .

De nevnte også at jeg måtte fylle på ca 2-4dl 2taktsolje. Er det en spesiell tykkelse jeg må ha på oljen?

 

Jeg merket forsåvidt også at det var mindre "krutt" i bilen og at den har vært litt tungstartert nå i ettermidag/kveld. Er dette en normal "oppførsel" etter noe slikt??

 

MvH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Har fått Naf til å fikse problemet for meg. De tømte tanken og fylte den helt opp med disel. måtte forresten betale 2500,- .

De nevnte også at jeg måtte fylle på ca 2-4dl 2taktsolje. Er det en spesiell tykkelse jeg må ha på oljen?

 

Jeg merket forsåvidt også at det var mindre "krutt" i bilen og at den har vært litt tungstartert nå i ettermidag/kveld. Er dette en normal "oppførsel" etter noe slikt??

 

MvH

Det er helt normalt om dieselfilteret ikke ble byttet..

Fullsyntetisk 2t olje er bra.

 

Det neste du bør gjøre er å kjøpe deg et slikt tanklokk: http://www.solodiesel.eu/default.cfm?Jezik=No&Kat=0302 Da blir det ikke mer feilfylling...

Er ikke alle det der funker for heller. Jeg har tømt tanken på en kunde sin Golf på jobben 4 ganger på 40000km. Han har Solo lokk men like fordømt klarer han å banke inn bensinpistolen.

 

Har også vært borti en tosk som har klart å banke inn dieselpistolen på bensinCaddy..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fylt 12 liter med bensin på tanken din og du har en 50 liters tank ta som omtrent er gjennomsnittelig for dagens biler.

Når du da fyller den helt opp med diesel etterpå + da det som var igjen på tanken også har på omtrent 3 dl med totaktsolje. Om det ødelegger dysene og pumpa så skal du ha uflaks.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fylt 12 liter med bensin på tanken din og du har en 50 liters tank ta som omtrent er gjennomsnittelig for dagens biler.

Når du da fyller den helt opp med diesel etterpå + da det som var igjen på tanken også har på omtrent 3 dl med totaktsolje. Om det ødelegger dysene og pumpa så skal du ha uflaks.

 

Dette hadde ikke jeg tatt sjansen på. Har du ikke flaks kan dette rådet koste deg 40 000 kr +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste dette seg å være en pumpedysemotor, og ikke commonrail, pumpedyse har ikke jeg mere peiling på enn at jeg vet prinsippet.

Men jeg ville nå fremdeles vært forsiktig, har ingen grunn til å betvile det TL3518 skriver.

 

Du har fått tappet tanken, og det gjorde du nok helt rett i. Fyll på flaska med helsyntetisk totakstsolje(Shell sin er tynn og fin), så skifter du dieselfilter senest ved neste service, gjerne før, aller helst etter å ha kjørt tanken tilnærmet tom ett par ganger, for dieselfilteret er ikke glad i bensin eller andre kjemikalier.

 

Og ja, jeg er enig i at det å toppe tanken med bensin og en skvett med olje der og da mest sannsynlig hadde gått bra, der og da, men hva da når bilen begynner å gå hardt og stygt etter kort tid, og dysene ryker etter kort tid pga spon fra pumpa, og pumpa takker for seg 100.000 senere, og når du endelig får skiftet både den og dysene, så går plutselig bilen like fint som ny, det er i slike tilfeller at du angrer på å ikke ha gjort det rette med en gang.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår