Gå til innhold

Løs kontakt og kjølevifte som ikke går


joma_ch

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Har en 95 Ford Escort, hvor motoren blir fryktelig varm fordi kjølevifta på radiatoren ikke går. Fant ut at sikringen hadde gått, så jeg bytta den, men etter en kjøretur var sikringen røket igjen. Har bytta den nok en gang, denne gangen har den ikke røket (foreløpig), men vifta står fortsatt stille.

 

Tok en titt under panseret i dag, og oppdaget da en løs kontakt/propp som hang og slang.

post-71932-13804854345614_thumb.jpg

Den hang ned mellom luftfilteret og motoren.

 

Vet ikke om denne kan ha noe med kjølevifta å gjøre, men uansett så har den vel en plass den hører til. Vet noen hvor den skal?

Og om denne ikke har noe med kjølevifta å gjøre, hvor bør jeg begynne feilsøkingen for å finne ut hva som er galt med kjølevifta?

post-71932-13804854345562_thumb.jpg

Endret av joma_ch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på at vifta de går tregt og tungt og derfor bruker så mye strøm at sikringen går. At den ledningen der ikke er tilkoblet gjør neppe at den ryker. Hvilken fargekombinasjon har ledningen?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningen har farge hvit og brun. Den går sammen med to ledninger som jeg tror går til termostaten.

Mistenker at sikringen til vifta gikk en gang i fjor sommer, ettersom det er da jeg merka at tempen begynte å stige drastisk ved køkjøring. Har jo ikke gjort noe med det før nå, så tror du kanskje vifta kan trenge en dusj med 5-56 for å komme i gang igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledninger på biler er ikke lengre enn det må være så den hører vel hjemme et sted i nærheten av hvor langt du kan strekke den.

Er vifta utslitt så må den skiftes ut. Sansynligvis dårlig lager og da blir den tung og drive dermed ryker sikringen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte vel egentlig det samme, at den må være et sted hvor den bruker nesten hele ledningens lengde, men jeg klarer ikke skjønne hvor den skal hen. Det er jo så sabla trangt nedi der også da....

Skal se om jeg får "tjuvkobla" vifta til batteriet i morgen og se om den går rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår