Gå til innhold

c200 2001 mod - bremsene piper

kristtorp

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte meg en 2001 modell MB C200 Kompressor for litt over 2 mnd siden, og siden jeg fikk bilen så har bremsene pepet. Har hørt med en som kan litt om bil, og han sier at jeg bare skal kjøre, så blir det borte etterhvert. Pr dags dato har jeg kjørt nesten 3000 km, og pipingen er fortsatt ikke borte.

Er dette noe jeg kan klage på, eller fikse? Da jeg prøvekjørte bilen, så var det ikke noe piping i bremsene.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper fordi glideflatene på bremseklossen ikke er smørt inn med noe. Beste er å ta av klossene. Pusse det helt rent på flata hvor klossene ligger og ha på litt kobberfett der, ikke for mye for da blir det bare klin.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipinga er kun irriterende, ikke annet, det er snakk om noen svigninger/vibrasjoner i klossene som lager lyd.

Man kan bruke eks. kobberfett som over her for å dempe det, det funker som oftest, men ofte tåler ikke tetningene på kalipperne det, og sveller opp om de blir utsatt for det over litt tid, og all dritten som passerer i bremsene dine kliner seg i fettet.

Såsant man ikke er utsatt for kraftig irr/rust mellom klosser og kalipper(eks. pga utsatt materiale og overdreven salting vintertid), så anbefaler jeg bremsene så tørre som mulig.

Men det finnes en annen måte, og det er såkalte skrikeplater, ofte følger det med klosser av god kvalitet, men ikke alltid, men da kan man eks. kjøpe plater på biltema som man tilpasser klossene og monterer mellom slelve kalipperen og klossen.

Fett er ikke en dårlig løsning, men man må bruke litt fornuft. Men man må passe på å bruke fett som tåler temperaturen det blir utsatt for, ikke vanlig smørefett.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsefriksjon/Monteringssett-bremseklosser/Dempingsplater-mot-bremseskrik-universal-59201/

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider