Gå til innhold

Mulig turbo/motorhavari!?

Ranger emnet


Thomass91

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var å hentet ny bil for noen dager siden, en audi a4 1,9 tdi 2002 mod. Da vi hadde kjørt 100 mil, på vei nedover en fjellovergang gikk turtallet opp i maks. Turtallet holdt seg der i ca 5-10 sek før det gikk normalt igjen. Vi var midt inne i en tunnel og fikk kjørt bilen ut på normal måte. Like før vi skulle stoppe den skjedde det samme igjen, denne gangen også gikk bilen normalt etterpå. Vi så at vi hadde røyklagt flere km. Det rant også mye olje fra bilen.

 

Har noen opplev det samme? Er det turbohavari? Er motoren havarert, klarte og stoppe den på normal måte!?

Håper på mange gode svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vel høres ut som turbotrøbbel ja. Ikke start bilen igjen og få den på verksted, gikk den fint og uten ulyder ved stopping er det tor sjanser for at dette har gått helt fint foruten en turbo.

 

Skal du sjekke noe selv, så start med å demontere inntaket på turbo, og se om det er mye oljesøl der, og kjenn på slakken i akslingen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stoppet den og fikk den på kranbil! Har vært og etterfylt olje for så å starte den i dag, da på verksted. Den startet på første og gikk fint på forskeligg turtall. Det kom enorme mengder røyk ut eksosen på den, hvit røyk. Det har sikkert sin naturlige forklaring i at det er kommet olje inn i systemet. De skal ha den inn for så å koble den på data i morgen. For meg så det ut som oljesølet hadde kommet fra venstresiden i motorrommet, litt merkelig da turboen ligger på høyre. Returen på turboen kommer kanskje på venstresiden?! Jeg håper bare at det er turboen som har røket og ikke noe mere.

Takk for svar så langt! :) Er det flere som har noe å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbo som har gått. Ikke uvanlig.. Mange ødelegger også hele motoren sin samtidig. Da motoren går på fullt turtall til den er oljetom. Får håpe du ikke har fått trøbbel med dette.

 

Du må ha av intercooler, alle rør osv. Vaske rent før du starter opp igjen.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja verkstedet har konstatert at turboen er gåen. Men de vet ikke om noe mer er gåent før de har byttet turboen for å se hvordan motoren går. Men bilen starter så motoren er forhåpentligvis god enda. De hadde den på pcen og leste av feilkodene. Da fikk de bare opp at det var problemer med luftmengdemåleren. Men dette kunne igjen ha noe med turbohavariet å gjøre.

 

Synes dere denne konklusjonen høres fornuftig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går motoren fint og ikke har overruset seg, så er det etter min vurdering mikroskopiske sjanser for at noen motorskade utover oljesøl har skjedd.

 

Feilkode på LMM er nok normalt, det er både "vanlig" at denne ryker og den gir ett usannsynlig signal om motor ruser seg opp og turboen lader uten at hjernen skjønner hvorfor/ikke gir diesel.

 

Hadde den ruset seg opp villt som kjetilr nevner, da hadde det vært fare for både råder/stempel, registerhavari, ventilras/topphavari og ikke minst en lagerslitasje og til slutt konsekvensene av en motor uten olje i relativt stor belastning.

 

Har den holdt seg innenfor normalt turtall, uten store ulyder, og stoppet på nøkkel hadde illefall jeg skiftet turboen med god samvittighet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår