Gå til innhold

2002 1.8 110 hk mondeo stv. klakkelyd fra toppen

2r0lav

Anbefalte innlegg

har kjøpt en mondeo med klakke lyd fra toppen. lure på om det er ventil som er galt med. har dere noe forslag som er svakheter på disse 110 hk motorene?

den har gått 260000km

prover å lese meg fram til litt her men noen nevner innsug spjell greier, hva menes med det???

håper på hjelp...

mvh Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne i innsuget sitter noen vakumstyrte spjeld som gir luften ulik vei etter motorbelastning. Disse er rett og slett bare opplagret i plast. Etter120-150 k km er opplagringen utslitt og spjeldene begynner å vibrere og skrangle. Noen har gått så lenge at spjeldene forsvinner inn i motoren med dertil hørende skader. Løsningen er å skifte innsug.

Lyder i selve toppen er svært uvanlig

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nå har jeg sjekket innsuget, ingen spjell manglet, bare mye slark i de.

kan det vere en ventil som er gåen?

er noe merker på toppen av det ene stempelet som jeg reagerer på.

er det hydrauliske ventiler på denne? har ikke skrudd på de motorene før.

og koster ett nytt innsug mye eller ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det slarken som gir lyden. Ventilene er ikke hydrauliske, man bruker løftere i forskjellige tykkelser for riktig klaring. Som sagt, har aldri opplevd noe galt i toppen på disse, men kan ikke utelukke det.

Innsug kostet sist jeg sjekket ca 3500, men det er et par tre år siden

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du tror det er de som gir den lyden ja. men hva tror du de merkene i stempelet er for noe da? kan det ikke vere en ventil det er gått noe galt med eller noe av cox blegget som har lusna kanskje? min bestefar opplevde det på sin bil at det lusnet og hrtes ut som den klakket noe skikkelig. men du har aldri hort m det for kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke innsuget som er problemet det er noe annet men har noen av dere opplevd noe galt med toppene på disse bilene?

ser det er noe "slag" merker eller hva jeg skal kalle det på stempel nr 2 fra venstre når du står framme ved bilen. lure på om det er noe kox belegg eller noe som kan ha losna, hva tror dere om det?

er det noen som har link eller noe til verksted handboka til disse bilene? eller ark på hvordan en ska gå fram når en ska ta av toppen feks??

Lenke til kommentar
Del på andre sider