Gå til innhold

Automatisk dreneringsventil for kompressor?

Ranger emnet

Pilsener

Anbefalte innlegg

Finnes det noen enkle, automatiske dreneringsventiler for kompressortanker?

Tenker da på en ventil til å sette i dreneringshullet på undersiden av tanken, og som åpner når trykket forsvinner, slik at vannet da renner ut mens den ikke er i bruk.

En omvendt overtrykksventil, på sett og vis.

Fant diverse løsninger på Ebay, men dette var saker som kostet hundrevis, og som krevde endel installsjonsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like greit med en manuell slik at du får blåst ut fuktigheten?

Da det garantert blir værende igjen fuktighet i tanken da det ikke klarer å renne ut selv.

Ser også for meg et denne vil bli kranglete når du skal ha trykk i tanken da den antageligvis ikke klarer å bygge trykk fort nok slik at ventilen lukker.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel gått an å fått på en elktromagnetisk ventil spm var NO(åpen i uaktivert stilling). Den kan riktignok ikke kobles på kompressorens trykkbryter, men en egen bryter, eller en hovedbryter. Det finnes ventiler som åpner når trykket forsvinner, men en slik ventil vil jo ikke vite når du starter kompressoren igjen, ei heller vil den funke om ikke kompressoren lekker luft.

Man må nok ha noe leamikk eller elektrisk.

Den enkle løsninga ville vært en ståltråd eller wire i ventilen som står der nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel gått an å fått på en elktromagnetisk ventil spm var NO(åpen i uaktivert stilling).

Etter 2 timers Googling, uten å finne noen enkle løsninger, kom jeg frem til det samme.

Jeg bestilte DENNE ventilen, som jeg skal feste i dreneringshullet og koble til hovedbryteren på kompressoren.

Dermed vil dreneringen stå åpen så lenge kompressoren er avslått.

Endret av Pilsener
Lenke til kommentar
Del på andre sider