Gå til innhold

Hva feiler det bilen min,skal tro?

Ranger emnet


AnjaX

Anbefalte innlegg

Hei :) Mitt første innlegg her..

 

Jeg har en Opel Vectra B, 1,6 16V, 96-mod. Bensin.

Den er nok ikke helt frisk..

 

1) motorvarsel-lampen kommer på rimelig ofte. Jeg slukker bilen og starter igjen uten problem.(har tidligere fått beskjed fra verksted at det er feil i feilkoden..)

2) den rykker voldsomt ved lav fart,uavhengig av turtall. Mest under 50km/t, og helst når jeg slipper gassen eller ikke holder inne gasspedalen i det hele tatt under fart.

3) hviteksos..(har alltid over halv tank bensin,hviteksosen er blitt verre de 2 siste ukene)

4) i dag døde den bare under fart, hadde akkurat giret ned i 2 og var ferdig med den prosessen. Plutselig slukket den seg selv,men radioen fortsatte å gå. Ingen rykking eller fortegn i det hele tatt. Startet med en gang, men jeg parkerte 40 m etter.

 

Hva kan alt dette være?

kondens i drivstoffet?

problem med innsprøytningsdysene?

bensinpumpen?

bensinfilteret?

batteriet?

releet til bensinpumpen?

pluggene?

luftmengdemåleren?

 

Jeg har ikke SÅ mye peiling på bil, men dette er de tingene jeg har ressonert meg frem til at det kan være...

Hva mener du? :)

 

Takker for alle svar :)

M.v.h Anja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært kjekt å vite hva den feilkoden de har funnet var for noe....

 

Hvit røyk i eksosen kan komme av så mangt, og det behøver ikke bety noe galt i det hele tatt, men det kan jo være ett signal om feil blanding feil tenning, defekt toppakning, eller kanskje for lav motortemperatur.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært kjekt å vite hva den feilkoden de har funnet var for noe....

 

Hvit røyk i eksosen kan komme av så mangt, og det behøver ikke bety noe galt i det hele tatt, men det kan jo være ett signal om feil blanding feil tenning, defekt toppakning, eller kanskje for lav motortemperatur.

 

 

Den feilkoden som ble sjekket den gangen, var visst for EGR-ventil. Men som sagt,de sa det var feil i feilkoden, og at den mest sannsynlig ville komme igjen.. Jeg skulle bare slukke,starte og kjøre videre..

Motortemp ligger bra an,den passer jeg på :) Tennpluggene skal skiftes og håper på endring da.. (har ikke rett verktøy for hånden nå)

Feil blanding? hva kan jeg gjøre med det?

 

Takk for svar,forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er, uten at jeg har peil p[ Opel spesifikt, er at om den f[r feilkode p[ noe, kan den pr;ve [ kompansere for dette med noe helt annet, f.eks. feilkode p[ EGR s[ pr;ver den [ justere tenning for [ senke forbrenningstemperaturen for [ redusere innholdet av nitr;se gasser i eksosen(NOx).

 

Eller at det faktisk er noe galt med EGR, som gj;r at den fusker [ tuller.

 

Men en annen ting, som kanskje er vel s[ sannsynlig, er at det kan ha dukket opp en ny feilkode, og den ignorerer jo du uansett siden du tror det er den gamle koden.

 

Feil blanding kan komme av eks. defekt lambdasensor, hull i eksos, falskluft, defekt MAP sensor eller LMM.

 

Pass p[ at plugger, luftfilter og eksos er ok, saa kan du ta en ny diagnose, er mitt tips.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er, uten at jeg har peil p[ Opel spesifikt, er at om den f[r feilkode p[ noe, kan den pr;ve [ kompansere for dette med noe helt annet, f.eks. feilkode p[ EGR s[ pr;ver den [ justere tenning for [ senke forbrenningstemperaturen for [ redusere innholdet av nitr;se gasser i eksosen(NOx).

 

Eller at det faktisk er noe galt med EGR, som gj;r at den fusker [ tuller.

 

Men en annen ting, som kanskje er vel s[ sannsynlig, er at det kan ha dukket opp en ny feilkode, og den ignorerer jo du uansett siden du tror det er den gamle koden.

 

Feil blanding kan komme av eks. defekt lambdasensor, hull i eksos, falskluft, defekt MAP sensor eller LMM.

 

Pass p[ at plugger, luftfilter og eksos er ok, saa kan du ta en ny diagnose, er mitt tips.

 

 

Hmm... luftfilteret var nytt for 3 uker siden,hele eksosanlegget ble skiftet for 1,5 mnd siden.. Så da gjenstår det bare å få skiftet pluggene da...

ja,har tenkt tanken selv, at jeg "ignorerer" feilkoden pga den gamle feilen.. Men blir dyrt å skulle ha bilen inn på verksted hver gang feilkoden kommer(normalt sett 1-2 ganger i mnd...)

 

har brukt en del penger på å reparere bilen nå i det siste,er redd dette er så omfattende at det bare er å avskilte den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår