Gå til innhold

Hvilken kobling er dette?

Ranger emnet

Piraha

Anbefalte innlegg

post-72041-13804854351567_thumb.jpg

Hvilken kobling er det som er paa det ene bildet? Jeg maa skifte ut originalhoyttalerene som sitter i dashen paa min Mercedez 190E, og paa de hoyttalerene jeg har sett paa saa er det en annen kobling (vet ikke engang hva denne koblingen heter). Ihvertfall saann man bruker flatstift paa.Hvordan skal jeg lose dette?

Jeg har en JVC KD-G332 spiller. Det gaar greit aa f.eks koble to par av denne http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10531&katid=643&id= paa spilleren? Eller kan jeg koble et par av den jeg linker til, pluss et par av den jeg har på bildet (Sony XS-8693). Jeg skal bruke minst mulig penger, trenger bare lyd til radioen osv.

Det andre paret skal sitte på hattehylla

post-72041-13804854351473_thumb.jpg

Endret av Piraha
Glemte info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter DIN, og det jeg har gjort er å lodde over ledningen til de nye høytalerne.

http://nettbutikk.itet.no/PartDetail.aspx?q=p:2089529

Selvfølgelig kunne tverrsnittet vært bedre, men det duger til normale krav.

Den flate er forøvrig jord/minus.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, du har et par ovale høyttalere (5x7" kanskje?) og så vil du bytte dem ut med noen på 2"?? Hva er vitsen med det? 2" høyttalere kan omtrent bare spille diskant, og det øvre mellomtoneregisteret. Du kunne nesten like godt koblet til et koss headsett og fått samme lyden (uten å ha det på hodet) Så du burde nok gå for noen større høyttalere, og du burde også kjøpe et dyrere frontsett enn å kjøpe noen til både foran og bak, det er tross alt foran du sitter og kjører, og HATThylla er til å ha hatten på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sonyene er 6x9". Foran NÅ sitter det et par 4" (originale). De skal byttes ut med noen nye 4" fordi de har blitt ødelagt. Men kan den spilleren drive f.eks de Focal 4" som jeg linka til + de 6x9" som jeg har liggende, uten problemer? Som sagt, jeg gidder ikke peise på med masse greier. Det har egentlig vært helt kurant for meg med å ha KUN de originale 4" i dashen hittil, så jeg krever ikke mye. Med sonyene + et par focal i dashen så blir det jo stor forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bilradiospesialisten som rører her, de focal høyttalerene er 4", men de står oppgitt som 2" av en eller annen grunn. De er bra de, men jeg ville kjøpt noen som gir deg mere bass, og da er tang band veien å gå....

Denne feks: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-913

Ellers så er denne helt rå: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-848

Du skal lete lenge for å finne 4" høyttalere som spiller så dypt som disse gjør, ihvertfall til den prisen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å få kobla på alt dette. Da kan jeg bare kjøpe f.eks denne http://www.dynabel.no/Shop/Product/H%C3%B8yttalerledning-2m-stk/PL0473 og denne http://nettbutikk.itet.no/PartDetail.aspx?q=p:2089529 og koble det sammen med de nye høyttalerene uten å måtte skifte ut den ledningen som går fra spilleren opp til dashen fra før av? Jeg har ingen som kan hjelpe meg med dette, og har så ekstremt lite peiling selv. Beklager dumme og dårlig formulerte spørsmål.

Edit: Eventuelt kjøpe kortere høyttalerkabel og sette på kabelsko selv. Er det 2,8mm og 4,8mm som er standard? Ser at de har 2,8mm og 6,3mm på biltema.

Endret av Piraha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en loddebolt og litt loddetinn da?? Kjøp en liten bit med høyttalerkabel, og de stikkene fra itet.no, så kommer du langt. Bare pass på at du kobler pluss og minus riktig på alle høyttalerene ;)

Du kan jo også bare klippe av ledningen på de gamle høyttalerene, slik at du får med pluggen og dermed slipper å kjøpe noe annet enn litt høyttalerkabel.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå koblet på de to 6x9" Sonyene, bare for å teste lyden. Men lyden er utrolig lav. Er det fordi jeg trenger en forsterker? Forsøkte med og uten de to 4" koblet til også, men det er ikke noe forskjell i lydnivå på 6x9'erne uansett.

Nei, det skal ikke være sånn, så noe er feil, kanskje 6x9" er ødelagt på et vis? Evt om det kan være noe delefilter innstillinger i spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står fader justert da?

Fader er satt på midten. Prøvde alle mulige innstillinger der, men ingenting hjalp. Hvis det hadde vært kablene, så hadde det ikke kommet lyd i det hele tatt. Jeg har prøvd å resette hele spilleren, funka ikke. Jeg er ganske så sikker på at det ikke er høyttalerne som er problemet. Litt rart om begge skal ha identisk problem? Og som sagt er de testet for ikke så altfor lenge siden. Noen som har flere forslag? Går det an å få testet høyttalerne på en annen kilde, kanskje..

Edit: Jeg fant ut hva som var problemet. Det er en fader-bryter i midtkonsollen som var stilt inn feil. Haha, at det går an å overse den ^^

Endret av Piraha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg skrive inn mer her for et annet spørsmål.

Jeg kjøpte meg noen nye, billige høyttalere igår for å koble i bak bare for test. Det jeg har kommet frem til er at alle høyttalere som er koblet til baki spraker og buldrer på litt høyere volum (høres ut som det er sprengt). De foran er helt fine på høyt volum, helt til jeg kobler til de baki, for da begynner de foran å sprake og buldre også... Hva kan være feil? Er det mest sannsynlig kablene som går til høyttalerne bak som er dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider