Gå til innhold

Kjøpt katta i sekken?

Ranger emnet

kenneth2861

Anbefalte innlegg

hei, har kjøpt en nissan primera 2004 mod for ca 3 uker siden har hørt noen lyder som jeg ikke liker i bilen så hadde den inne på verksted og fikk di til og se over den, og det viste seg at noe forstilling greier var løst husker ikke helt hva han sa det heter for noe men var vandlig feil på disse bilene tror jeg han sa.

han sa det rett ut at hele forstillinga di henger og dingler for og si det slik. og værste fall kan den dette av, han trudde ikke det men i værste fall sa han og du kommer til og slite dekk som bare det.

jeg har 3 mnd 50/50 garanti på motor og drivverk på bilen, kjøpte igjennom forhandler. men jeg vil ikke ha denne bilen jeg vil heve hele kjøpet er det noen som har vært borti og heve kjøpt før? dette må jo være et grunnlag for og heve kjøpet

og noen som vet om dette evt kan gå på reklamasjonsrett for har også hørt og lest at man har 2 års reklamasjonsrett på bruktbil.

og i tillegg er bilen nesten akkuratt eu godkjent.

og han sa at den bilen hadde aldri kommet igjennom noe EU med dette her.??

HJELP:S:S :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra din beskrivelse så høres det ut som det er en slitt bærekule el.lign. i forstillinga.

Dette er neppe grunn til panikk eller heving av kjøpet.

Om du mener dette er en feil som må ha vært der når du overtok bilen, og du ikke hadde grunn til å forvente slike svakheter ut fra selgers beskrivelse av tilstand, bør du ta opp dette med selger og prøve å komme frem til en løsning.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det var ikke slitt bærekule, det var noe annet men husker ikke hva det var han sa.

men det var slett ikke bra sa han. det klakker og slår i dumper og han hadde skjekket litt og d var noe som hadde rustet helt i stykker trodde han han skjekket ikke om d var rustet da men d hadde han vært bori før på akkuratt dise bilene.

og ettersom jeg forsto på han så var det vist noe spesielt i forstillinga på disse type biler og dette var nesten helt av tror jeg han sa så forstillinga di henger bare og slenger sa han.

og i værstefall kunne hele forstillinga bare kolapse eller dette av han trodde ikke det men dette høres ikke bra ut jeg spurte føre han så på den og sa jeg tror d må være en driv knute eller hjul lager eller bærekuler men han sa d var ikke noe av det men d var den tingen som jeg ikke husker hva heter:S

men slike alvorlige feil må man jo kunne heve kjøpet på. det var ikke feil med bilen i følge selger eu godkjent og ingen feil med bilen i følge selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har kjøpt en nissan primera 2004 mod for ca 3 uker siden har hørt noen lyder som jeg ikke liker i bilen så hadde den inne på verksted og fikk di til og se over den, og det viste seg at noe forstilling greier var løst husker ikke helt hva han sa det heter for noe men var vandlig feil på disse bilene tror jeg han sa.

han sa det rett ut at hele forstillinga di henger og dingler for og si det slik. og værste fall kan den dette av, han trudde ikke det men i værste fall sa han og du kommer til og slite dekk som bare det.

jeg har 3 mnd 50/50 garanti på motor og drivverk på bilen, kjøpte igjennom forhandler. men jeg vil ikke ha denne bilen jeg vil heve hele kjøpet er det noen som har vært borti og heve kjøpt før? dette må jo være et grunnlag for og heve kjøpet

og noen som vet om dette evt kan gå på reklamasjonsrett for har også hørt og lest at man har 2 års reklamasjonsrett på bruktbil.

og i tillegg er bilen nesten akkuratt eu godkjent.

og han sa at den bilen hadde aldri kommet igjennom noe EU med dette her.??

HJELP:S:S :/

Hva gjorde du som kjøper for å forsikre deg om at disse opplysningene som forhandler ga deg var korrekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei husker ikke hva den delen heter, men han var vrang i starten og sa jeg måtte ta alt på min kappe, men så sa han at vi fikk finne en løsning på det, men måtte likevel betale 50% av prisen d koster.

men ifølge kjente av meg som har vært i kontakt med forbruker rådet og ifølge forbruker rådet selv om jeg ringte i dag har jeg krav på og få bilen reparert uten skader og innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har ikke noe med saken og gjøre og skjekke om det han sier stemme Rsele.

han sa at bilen var i fin stand og ikke noe galt med sa han på tlf. selger har opplysnings plikt sier han feil er det feil opplysninger om bilen da har han brutt loven allerede der.

ringer bare til forbruker rådet og lager en sak på det kjent av meg har akkuratt vært igjennom d samme og han sa at det der med skjulte feil og mangler har vært oppe så mange ganger at der vinner du garantert.

og så lenge det er forhandler står jeg enda sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).

(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

(2) Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen.

(3) Oppfyller ikke selgeren sin plikt til å rette eller omlevere, kan kjøperen kreve erstatning for sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet.

§ 35. Melding om krav på retting eller omlevering (avhjelp).

Kjøper taper sitt krav på retting eller omlevering dersom han ikke gir selgeren melding om kravet sammen med reklamasjon etter § 32 eller innen rimelig tid deretter. Kjøperen har likevel kravet i behold dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (ikr. 1 juli 2002).

§ 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp).

(1) Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

(2) Dersom selgeren spør om kjøperen vil godta retting eller omlevering, eller underretter kjøperen om at han vil rette eller omlevere innen en angitt tid, men kjøperen ikke svarer innen rimelig tid etter at han har fått meldingen, kan selgeren foreta det nødvendige innen den tid som er angitt.

(3) Selgeren kan ikke gjøre gjeldende at han ikke har fått høve til å rette eller omlevere, dersom kjøperen har sørget for å få rettet mangelen og det etter forholdene ville være urimelig å kreve at han ventet på selgerens retting eller omlevering.

§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.

(2) Kjøperen kan ikke kreve prisavslag ved kjøp av brukte ting på auksjon.

§ 38. Prisavslag.

Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har ikke noe med saken og gjøre og skjekke om det han sier stemme Rsele.

han sa at bilen var i fin stand og ikke noe galt med sa han på tlf. selger har opplysnings plikt sier han feil er det feil opplysninger om bilen da har han brutt loven allerede der.

ringer bare til forbruker rådet og lager en sak på det kjent av meg har akkuratt vært igjennom d samme og han sa at det der med skjulte feil og mangler har vært oppe så mange ganger at der vinner du garantert.

og så lenge det er forhandler står jeg enda sterkere.

Jo det har alt med saken og gjøre. Du ramser opp alle plikter som selger har men glemmer at du selv har en undersøkelsesplikt ved kjøp av bil. Er bilen kjøpt usett? Har du prøvet bilen før kjøp?

Jeg synes det er merkelig at det ikke blir oppdaget at en bil så og si ikke henger sammen i forstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider