Gå til innhold

05 mod Caddy lager skrapelyd i venstre svinger. SDI, gått 120.000.

Ranger emnet

Mondeo 08

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt bilen, så kjenner denne ikke så godt.

Problemet er:

Nå man kjører i ring, (i mitt tilfelle---- til venstre) så hører man en lav skrapelyd fra høyre hjul foran, føles det som i hvertfall.

Så tok jeg litt fart og skrudde av bilen mens jeg kjørte i sirkel for å høre bedre, og da kom lyden igjen, men klarer ikke å lokalisere den sånn 100% nøyaktig, men tilslutt når bilen begynte å gå tom for fart og trillet saktere i ring, så ble lyden betraktelig høyere og ved en tilfeldighet la jeg hånda på girstanga og synes jeg kjente en liten vibrering i den men jeg hørte lyden??? Så prøvde jeg å ta fart igjen og kjøre i sirkel og lot bilen miste fart for å høre om den skrape lyden kom igjen, men da var det stille.

Vet ikke om det kan ha noe med at jeg holder clutsjen inne eller ikke, men prøvde å slippe men kom ikke lyd.

Noen ideer på hva dette er? for lyden kommer og går. Og jeg trenger ikke å kjøre i sirkel heller, holder med å kjøre i vanlige svinge i 60 km/t for eks.

Håper noen skjønner hva dette kan være?

Kan godt sende meg svar på veddul@hotmail.com

På forhånd takk.

Endret av Mondeo 08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekk hvordan det star til med bremser foran.

Tenker i hovedsak på slitekant.

Eller om det er noe som subber borti felgen/dekket.

Ja det var det første som slo meg at det var noe i skiva eller mellom bremsecaliper og skive, mem fant ikke noe i farta da. Men hadde her om dagen av caliper og hele fjørbein, styreledd og kyllingbein (byttet fjør) så kan jo se på caliper om det er noe dritt som har kommet inn eller noe. Men det rare er jo at det skjer ikke hver gang. Kan ta runde på runde uten lyd, plutselig er den der flere runder på rad, også stille igjen.

For å beskrive lyden noe bedre: Høres ut som når bremseskiven er skeiv og kommer borti (subbe lyd) bremseklossene, men så plutselig kan det høres ut som skraping. Det er det som forvirrer meg :)

Men det at det rister i girstang kan komme ved at det er skraping i skiva, så kjenner vibreringen via drivaksel da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være litt vibrasjon i girstanga, men hvis det er når du gir gass/slipper gassen så er det helt normalt :)

Hjullager lager stortsett en romlelyd eller en dyp skrapelyd.

Drivknuten lager ikke en slik skrapelyd.

Men, selvfølgelig, du kan jo skjekke om det er slakk i hjullagerene og se på mansjettene til drivknutene og se om de er sprukne/morkne.

Men det er nok ikke dette som lager lyden din.

Er også vansklig å kunne gi noe konkret svar på hva en lyd er for noe, for det er så mange forkjellige oppfatninger av samme type lyd.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden kommer uansett om gassen er inne eller ei. Jeg hadde jo drivaksel ut når jeg bytta fjør. Så skal sjekke om den store mutter'n er skrudd ordentlig igjen. Satt på 18" felger her om dagen, og nesten så jeg synes lyden ble borte. :) for håpe det er sant.

Skjønner at det er vanskelig å finne ut av en lyd ved å lese om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider