Gå til innhold

Hvorfor er småkjøring skadelig for bilen?

Ranger emnet


Shuge

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

la oss si du små kjører mass i byen, fra den ene butikken til den andre, så skal du kanskje innom donalds å ha litt mat osv..

Du starter stopper bilen kanskje 10 ganger i løpet av en dag. Og den rekke aldri å bli skikkelig varm før du stopper igjen,

dvs du har kjørt en "hel dag" med kald motor...

 

Kjører du lang kjøring så motoren bare kald de første 10 minutta...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shuge

Jamen... Hvis man kjører langt så må jo motoren og resten av bilen gjennom den kalde fasen uansett da...

 

Ja, du har jo rett, men hvis du tar en bil som har gått 300000 med masse langkjøring mot en bil som har gått samme km med masse små kjøring, så er det logisk at den med småkjøring har hatt mye flere kaldstarter, røsking og napping i girkasse og drivaksler og knuter mm, kanskje kjørt mere rundt på trange parkeringer og småplasser og fått småbulker og greier.

 

Bilen til et postbud blir ganske fort slitt, med start og stopp, og inn og ut, interiøret er jo nesten borte etter kort tid.

 

Eksempler er jo taxier som nesten har motoren i gang 24/7 mange av de er jo i god stand til tross for km,

 

mine tanker om dette hvertfall.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadelig er kanskje å ta i, men sliter vel mer.

 

Triksene er vel å være flink til å passe på når motoren er kald. Og passe på at den får 'lufta' seg en gang i blant, og ikke dør av lunkekjøring hver dag.

 

Hadde en uke i vinter der jeg var i oslo hver dag og det var alltid rushtrafikk når jeg kjørte inn og hjem igjen. Det ble MASSE lunking og kjøring i 15kmt i 1 og 2.gir lenge hver dag.

Etter den uka kunne jeg kjenne at motoren hadde lunket mye og tente dårlig. Tok en kjøretur og kjørte den skikkelig opp i turtallet flere ganger, og etterpå var den god som ny igjen.

 

Kjører du mye småkjøring, bytt plugger oftere (4 ganger i året feks), bruk slike tilsetninger som skal rense motor innvendig og slikt. Er sikkert ganske godt for motor hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slim!

Mens vi er litt på emnet tenkte jeg at jeg skulle spørre. Når jeg drar ut clutchen så går jo bilen framover (uten at jeg gir gass) og det holder jo ofte i kø for du kommer ikke veldig langt uansett, men er dette bra for bilen/clutchen?

 

En 'teknikk' jeg brukte mye den uka :)

Så lenge motoren går rent på det lave turtallet er det nok ikke skadelig på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjøring er vel ikke så skadelig lengere , det er mest en myte som henger igjen fra gammelt av.

 

Problemet med små kjøring va at motoren aldri ble helt varm noe som førte til mye choke kjøring som igjen førte til mye bensin inne i motoren som blanndet seg med oljen å oljen mistet smøreegenskapene.

 

På nyere biler er det vel bare det at dem soter mye på små kjøring å kan ta skalde av det, men kjører men en litt lengere tur av og til er det ikke noe problem.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slim!

Mens vi er litt på emnet tenkte jeg at jeg skulle spørre. Når jeg drar ut clutchen så går jo bilen framover (uten at jeg gir gass) og det holder jo ofte i kø for du kommer ikke veldig langt uansett, men er dette bra for bilen/clutchen?

Det er det man skal gjøre. Hvis du hører en lastebil/vogntog som drar igang, så skjer det ved at han clutcher igang bilen på tomgangsturtallet. Hvis du hører på en kjærring eller en som ikke kan kjøre som drar i gang bilen, så skjer det ved at bilen clutches igang ved ca4000rpm (mulig jeg overdriver litt). Hva som sliter mest? Jo, det er kjærringkjøringen. Hvis clutchen blir brukt på riktig måte så lever den mye lengere. En clutch er kanskje ikke så dyr, iforhold til hva det koster å bytte den, hvis du ikke klarer å gjøre det selv. Noen som har byttet clutch på ett verksted før? Hva kostet det?

 

Mange av flybussene på jobben har gått over 1 mill km. Hvorfor det? Fordi motoren på bussene går nesten døgnet rundt. Det hender at motoren blir slått av, for å unngå unødvendig tomgangskjøring, men den blir ikke kald på de 5-10 minuttene den er avslått. Når den blir parkert for natta, så settes motorvarmeren i, og motoren er varm når den blir startet om morgenen.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småkjøring var et større problem før på forgasser biler.Små kjøring med choke gav mye bensinrester og kondens i oljen.Før tok det lang tid etter oppstart før man fikk olje opp til toppen og, noe som gjorde at det var helt vanlig med kamaksling havarier både på Opel BMW mfl.De syntetiske oljene i dag er mye bedre enn de oljene man hadde for bare 10 år siden.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om en scania buss som hadde gått 800k på 3 år. Den hadde de ikke bytta en skrue på enda. Bare gikk og gikk. Fant ut at det tilsvarte bortimot 100 mil om dagen i snitt. Da snakker vi om at motoren er på 24/7 så å si. Hadde den gått så mye på bare småkjøring hadde den nok vært nedkjørt til 1000. Og dette med klutsjinga på 4000 rpm. Jeg er sånn selv. Men det er fordi jeg har en røten klutsj som det er vrient å dra i gang smooth med. Den hogger til som bare f... Så det blir nok et klutsjbytte til sommeren ja :mad:

The Imitation of any or all maneuvers made by 4WS Honda Prelude is hazardous to your car's health.Driving a Prelude may cause loss of interest in other cars, sleepless nights, cold sweats, and other symptoms of addiction. If symptoms persist, DRIVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår