Gå til innhold

Hvorfor er småkjøring skadelig for bilen?

Ranger emnet

Shuge

Anbefalte innlegg

En annen grunn til å kjøre lengre\hardere er at når du kjører små turer så utvikles det vann i eksosen som følge av forbrenningen, alle vet dette. Men hvis du kjører smått så blir ikke eksosrørene\potta varme nok til å fordampe vannet, og ting begynner å ruste.

[0]Bmw 320i -89

[X]Toyota Corolla -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Peer

En annen grunn til å kjøre lengre\hardere er at når du kjører små turer så utvikles det vann i eksosen som følge av forbrenningen, alle vet dette. Men hvis du kjører smått så blir ikke eksosrørene\potta varme nok til å fordampe vannet, og ting begynner å ruste.

hmm.. En interessant påstand.. Kan hende du har rett i det

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker godt at man har blåst ren motoren etter langtur elns, men snakket med en mekaniker om dette, å han sa det var ikke lenge før motoren var akkurat like bedriten igjen :) I bruksanvisningen til 525'en står det faktisk at man skal kjøre en kort stund på høye turtall etter man har kjørt i kø. Jeg praktiserer dette så godt jeg kan med å la vær å gire opp de første 1-2 km på motorveien feks. Men så prøver jeg å kjøre en redex-kur (injection/motorrens) en eller to ganger i året også. Men det hender jeg glemmer :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Det er det man skal gjøre. Hvis du hører en lastebil/vogntog som drar igang, så skjer det ved at han clutcher igang bilen på tomgangsturtallet. Hvis du hører på en kjærring eller en som ikke kan kjøre som drar i gang bilen, så skjer det ved at bilen clutches igang ved ca4000rpm (mulig jeg overdriver litt). Hva som sliter mest? Jo, det er kjærringkjøringen.

Det går ikke på min bil. Må ruse den litt, ellers kveles den. Må ha litt turtall ved igangsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ultronic

Det går ikke på min bil. Må ruse den litt, ellers kveles den. Må ha litt turtall ved igangsetting.

Kjører du konebil?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ultronic

Kjører du "småbil"? Dette er kanskje noe av grunnen til at småbiler blir fortere slitt enn sine storebrødre. Noe annet å tenke på når man kjøper bruktbil er at småtassbiler nødvendigvis har hatt flere omdreininger på hjul/drivverk enn en større bil med samme kilometerstand. Ergo mer slitasje. Dessuten er småbiler mest populære i byene, fordi de er lettparkerte og lette å manøvrere, noe som innebærer småkjøring og mye stopp/start. Større biler er ofte brukt mer på langkjøring - som er MYE snillere for bilens drivverk (og karosseri mht. rust) ... Min bil drar forresten greit i gang ved tomgangsturtall på vei uten helling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med biler som er kjerringkjørt.. mange kvinner klarer ikke treffe på turtallet når de girer! Noe jeg vil tro betyr nevneverdig ekstra slitasje på clutch. Bilen min var forresten ganske daukjørt når jeg fikk den.. merket den gikk bedre etter jeg hadde fått blåst den ren! Nå blåser jeg den vel ren hver dag :D (men kun rask kjøring når motoren er VARM!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider