Gå til innhold

Hvor mange HK i audi 100 2,3 cc?

Ranger emnet

pjotr

Anbefalte innlegg

Originally posted by pjotr

Hm... Det er kompisen mins 100 44 2,2 cc jeg snakket om.

Han påstår fortsatt hardnakket at han har 178 hk i den, fikk visstnok vite det da han var på service med bilen. Det skulle visstnok være en jubileumsutgave eller noe i den duren. Kan det overhode stemme? Ikke turbo, 2226 cm³, "100 cc".

Jeg tror ikke på det, men jeg er ingen Audikjenner. Skulle hatt noen håndfaste bevis å skrive ut til han... :D

Virker som om 178 var litt mye gitt. Er det 20v eller noe sånt ?

Men uansett, tviler på at det er 178 hk i den bare fordi han påstår at det er en jubileums utgave. Faren min har en 1990 mod audi 100 (2.0l, 5 syl) som er en jub.utgave, og den har ikke mer hk en de andre 100`erne med 2.0l.

Jeg tror du sku nappa til deg bilen å tatt deg en tur jeg, da får du nok de svara du vil ha !

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Pjotr, du får be om å få sitte på en tur i kjerra hans da. Du merker rimelig stor forskjell på 138hk og 178hk.....

Har sotte på med ham, og bilen går ikke så veldig mye bedre enn en relativ sammenlignbar opel vectra 2,0 med 116 hk, som jeg ratter av og til.

Men han har fått opplyst av en Audi-mekaniker at motoren hans har motorkode "KG". Han har Haynes-manualen for Audi 100 & 200 (én og samme manual), og der er det en liste over de forskjellige motorene. Motoren "KG" er på 2144 cm³, 134KW eller 174,2 hk. Men iflg. denne siden , samt denne pdf-filen, ble motoren KG bare levert til Audi 200 Turbo. Da med 134 KW.

Tror fortsatt han har feil, skal skrive ut den pdf-fila jeg linka til over, og vise ham den. Motorvolumet på KG (2144 cm³) stemmer jo ikke overens med motorvolumet som står i vognkortet (2226 cm³). Så hvem har feil, Audi-mekanikeren eller de som har ført vognkortet?

Det kunne jo være at KG-motoren var satt i bilen i ettertid, men den skal jo uansett ha turbo, noe motoren i bilen til kompisen min ikke har.

blablabla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at det er en KG-motor. Problemet er, at om turboen ikke er tilstede, vil bilen bli slappere enn en vanlig 2144/2226/2309. Dette har med komprsjon og gjøre, men jeg kjenner ikke verdiene.

Sannsynligvis er det nok byttet motor i bilen en eller annen gang. Sjekk litt mer, er det en KG er det jo bare å få på snurra :) Da skulle det straks bli mer fres over sakene :D

mvh

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eivindwindspoll

Det er godt mulig at det er en KG-motor. Problemet er, at om turboen ikke er tilstede, vil bilen bli slappere enn en vanlig 2144/2226/2309.

Han påstår faktisk at det er en KG-motor som står i. Men samtidig mener han at motoren er original, og så vidt jeg vet ble det ikke levert 100 med KG-motor? Denne var vel bare for 200 Turbo Quattro?

Men uansett, jeg ga meg ikke og dro til en Audi-forhandler, som med en gang fant ut at det dreide seg om en KU-motor, og at dette var 100% sikkert. Fikk til og med utskrift av dette, så jeg skal stikke bortom en tur i kveld å vise ham den... ;)

Vi så forøvrig etter motornummer på blokka. Skal iflg Haynes-boka være på venstre side, og så vidt jeg husker har det formen XX - 000 000, hvor XX symboliserer motortypen. Det var derimot ikke noe skilt akkurat på denne plassen på motoren.

blablabla

Lenke til kommentar
Del på andre sider