Slayfare Skrevet August 3, 2012 Rapporter Share Skrevet August 3, 2012 Jeg har en Passat 1,6 bensin, 2003 mod. Den bruker mye olje, må etterfylle annenver dag. Hva kan være problemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet August 4, 2012 Rapporter Share Skrevet August 4, 2012 Om det ikke er noen lekkasje, så er vel mest sannsynlig årsak defekte stempelringer eller ventiltetninger. Hvordan går motoren ? Har du sjekket pluggene, Er de (alle) sotet eller rene og pene? Anbefaler en lekkasjetest eller kompresjonstest av sylindere. Dette vil avdekke evt. defekte stempelringer. I så fall er det trolig greiest å finne en ny motor. Om lekkasje/kompresjon er OK, kan det være oljepakningene på ventilstengene. Lekkasje her gir oftest en svart sky fra eksosen når man gir på gass igjen etter å ha trillet et stykke nedoverbakke uten gass. Pakningene kan oftest byttes uten å ta ut motor eller demontere toppen. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slayfare Skrevet August 4, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2012 Tusen takk for svaret:) Bilen "fjusker" litt på lavt turtall når jeg gir gass, men ellers er den helt fin. Skal få sett på pluggene ganske fort :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palandre Skrevet November 9, 2012 Rapporter Share Skrevet November 9, 2012 min passat 01 mod bruker også olje, men jeg behøver ikke å fylle mer en en gang i måneden. Ca 3 liter pr måned. Og når jeg holder bak enderøret så får jeg svarte oljeprikker på hånda og de kommer en grå / svart tøyk når jeg gir full gass. Og jeg får en feilmelding på lambdasonden min ikke er i orden, kan det være pga oljeforbruket?? Er det vanskelig å få bytta de ventiltetningene på denne 1,6l bensin motoren?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelen Skrevet November 9, 2012 Rapporter Share Skrevet November 9, 2012 Har samme problemet, men bruker nok ikke oe særlig mer en palandre's bil. Min løsning er å altid ha et par kanner i bagasjerommet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palandre Skrevet November 9, 2012 Rapporter Share Skrevet November 9, 2012 Har samme problemet, men bruker nok ikke oe særlig mer en palandre's bil.Min løsning er å altid ha et par kanner i bagasjerommet Har passaten din gått langt eller?? Min har gått 188,000km og syns det er lite til at en sånn forsovidt ny bil skal bruke så mye olje i måneden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 9, 2012 Rapporter Share Skrevet November 9, 2012 Min har gått 188,000km og syns det er lite til at en sånn forsovidt ny bil skal bruke så mye olje i måneden. Hvor mye olje man etterfyller må selvsagt ses i sammenheng med hvor langt man har kjørt i samme periode. Uansett er 3 liter på en måned alvorlig mye, jeg etterfyller sjelden eller aldri på noen av mine biler da de bruker 2-5 dl mellom oljeskiftet. Kan da legge til at de har nye ventiltetninger. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg