Gå til innhold

7 seter: Galaxy Vs 5008 ?

Ranger emnet

Stig Nilsen

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper det er noen med erfaringer med 7 seters biler her inne på forumet, som kan hjelpe meg med å ta den "riktige" avgjørelsen med bilkjøp. På grunn av familieforøkelse trenger vi nå en 7 seter. Intensjonen er å beholde bilen en stund, mao ikke bytte bil hvert andre år. Med det i bakhodet ser jeg for meg at bilen bør ha litt takhøyde i de 2 bakerste setene også.

Litt info:

- har satt en max grense på rundt 350.000,- Det vil med andre ord si at jeg nok må kjøpe en bruktbil.

- Har etter litt research endt opp med Ford Galaxy og Peugeot 5008

Slik jeg har forstått det har det vært diverse problemer med Galaxy, noen som vet om disse fortsatt er tilstede på 2008 og nyere utgaver av denne?

Ford Galaxy er vel i en klasse for seg med tanke på sitte komfort, da med tanke på størrelsen innvendig (da spesielt med tanke på de 2 bakerste plassene), samt at den har en god del mer lagringsplass innvendig med smarte løsninger.

Peugeot 5008 ser kanskje mindre kasseaktig ut og har vel slik jeg har erfart også god plass på de 2 bakerste plassene, selv om den ikke strekker seg like godt som Galaxy.

Akkurat nå vurderer jeg denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36351046 opp mot denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36046693

Har også vurdert import biler, men føler det ligger litt mye risiko rundt dette. Noen som har noen erfaring med Automann i Oslo ? Han har tatt inn en rekke Galaxy'er som selges som varmt brød ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nyeste generasjon Galaxy 2006- er en helt annen bil enn de tidligere VW smørja. Deler stort sett all teknikk med Mondeo mk4. Ingen spesielle utfordringer hverken med 5008 eller Galaxy her, og Peugeot motor er det i begge. 5008 er jo en betydlig mindre bil enn Galaxy så plassmessig er det rått parti. Og Galaxyens 2 liter er sprekere enn 5008 med 1,6. Men 5008s seteløsning er markedets mest praktiske. Der kan du slå sammen, legge ned, flytte fram og kombinere til du går lei. Men som 7 seter er det ikke mye bagasjerom, noe som også er verdt å t med i betraktningen ved en eventuell påkjørsel bakfra

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har ikke kjørt så ny Galaxy, men har kjørt 5008 2011 mod.

Hva størrelse angår så er Galaxy overlegen. Men 5008 er nokså stor innvendig den også, og plassen er veldig bra utnyttet.

Det som er litt stas med 5008 er glasstaket. Det er veldig kjekt å ha på fine dager. Ellers er seteløsningen veldig genial, som nevnt ovenfor. Du kan flytte, bytte, justere og ta ut og inn til du drømmer om seter.

På 5008 vil ikke jeg personlig anbefale den halvautomatiske kassen. Jeg synes den er direkte ukomfortabel å kjøre med, selv etter å ha kjørt en del km med den. Går du for 150hk eller 163hk diesel så får du en veldig fin automatkasse.

En annen ting å merke seg er om du skal kjøre med f.eks campingvogn. 5008 har lav hengervekt, bare 1500kg. Dette har den på alle motoralternativer. Der er også Galaxy overlegen.

For 350.000 får du en nyere 5008, også med 150hk diesel og automat og en ok utstyrspakke.

Galaxyen er noe dyrere i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider