Gå til innhold

Kjøpe ny bil. Tenkte brukt, men ser på en helt ny.

Ranger emnet


PressPlay

Anbefalte innlegg

Har en gammel Mazda 323 fra 97 som skal inn til eu-kontroll i januar. Den kommer nok ikke til å passere og jeg er ikke interessert i å fikse mer på den bilen, så jeg er på utkikk etter ny bil.

 

I motsetning til menn flest er jeg ikke spesielt interessert i bil og bruker den til å komme meg fra A til B. Jeg vet derfor lite om hva som rører seg i markedet av muligheter.

 

Jeg hadde i utgangspunktet satt en øvre grense på 150 000 for å finne meg en bil som er rundt 2-3 år gammel. Dermed er den forsatt "ny" og kanskje tatt det største verdifallet. Et viktig moment er at det ikke er en bil som er dyr å reparere eller som ofte må inn på verksted. Har kjørt skadefritt i 11 år bortsett fra en liten ryggedult som fersk sjåfør og er heller ikke en aggresiv trafikant så skader som oppstår har vært grunnet slitasje eller hul i veibane etc. så verkstedsbesøk er stort sett et resultat av kvaliteten på bilen.

 

Så kom jeg over en ny Mitsubishi Colt til 171 000. Den ser grei ut til mitt bruk, men merket er helt ukjent for meg. Derfor trenger jeg innspill på hva dette er for noe bil, om den har kjente irritasjonsmoment og om det er en bil som det blir mye reperasjoner på. Evt. om det er andre nybiler i den klassen jeg heller burde se på.

 

I tillegg er jeg interessert i deres anbefalinger på biler som er fra 0-3 år gamle. Jeg har ikke familie å kjøre rundt på i tillegg må det være en bil som faller inn under kravene ovenfor.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det småkøyring eller langkøyring du bruker bilen til?

Kor langt køyrer du i året?

Kan du la bilen stå av og til? (kan vel f.eks. bli forbud mot dieselbiler på visse dager i Bergen når forurensingen er høg)

Skal du frakte passasjerer?

Bagasje?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 2 mil til jobb hver vei 5 dager i uken. 1 mil trening hver vei 3 dager i uken. I tillegg blir det de vanlige småturer til butikker, familie og venner.

- Regner med å ligge på 20 000 - 25 000 km i året

- Upraktisk å la bilen stå når jeg skal til jobb, men blir ikke rammet av diesel-forbudet da jeg jobber utenfor Bergen (sotra)

- Det er sjeldent at jeg har passasjerer i bilen, men er jo vant med sedan. Har snust litt på varebiler som Berlingo, Opel Combo etc.

- Det er greit å ha litt bagasjeplass. Toyota Aygo blir for liten. Varebil er litt luksus mtp. plass, men både sedan og varebil er aktuelle biler i tillegg til biler av typen Colt (Hatchback?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linkene. Har tatt en titt på dem. Enig i at AC/klima er viktig.

 

Mitt problem er at jeg ser en bil med 4 hjul når jeg titter på slike annonser, men vet lite om de forskjellige merkene. Har du noen formeninger om bilene eller var dette biler du mener er gode valg generelt sett?

 

Hva tenker du om Mitsubishi Colt?

Endret av PressPlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene er vel so nye at eg kjenner ikkje til om det er problemer med nokre av modellene.

 

Ta deg ein prøvetur med dei bilane du liker. Kan sikkert være ein del forskjell på dei forskjellige bilene.(f.eks. setene)

Dieselbiler har bra dreiemoment ved lågare turtall og føles sprekare ved normal køyring. Ulempen er at kupéen blir seinare varm viss ikkje bilen har eit eller anna som hjelper til her.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her! Alle biler bortsett fra BMW og Mercedes er TULL!

Kjøp deg en E-klasse eller en 5-serie så skal du se hvordan det er å kjøre bil..

 

Slutt og kjøp dritt biler. Det kryr av dem i et så rikt land som Norge. Hver dag ser jeg råtne biler kjøre rundt, og jeg blir deprimert av de firekanta drittbilene som blir kjørt rundt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Med din kjørelengde ville jeg gått for en bil med bensinmotor. Jeg tror ikke at det vil lønne seg for deg rent økonomisk å kjøre diesel.

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en helt ny bil med 5 eller 7 års garanti. På den måten er det DU som kjenner bilens historikk fra dag 1 og du slipper overraskende verkstedutgifter.

 

Du nevner Colt. Mitsubishi er et godt merke med svært bra kvalitet så er ikke redd for å anbefale en slik bil. Ellers er det jo biler som nevnte Mitsubishi samt Mazda, Honda og Nissan som er jevnt over driftsikker. Dvs. I dag er det mye samarbeidsprosjekter på bilproduksjon som går på tvers over bilmerker. Så til syvende og sist er det smak og behag som avgjør. Men som jeg skrev tidligere: Kjøp en så ny bil som overhodet mulig så får du med lang garanti.

 

Det er et hav å velge mellom, så jeg ville brukt noen dager på å besøke bilbutikker, sett og prøvd litt. Deretter be de komme med et tilbud på ny bil. Et tips er å velge en demobrukt bil. De er gjerne bra utstyrt, kort km.stand og helt ny eller nesten helt ny. Du får med mye utstyr til "dumpingpris" kontra å bestille en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår