Gå til innhold

Huhei! Endelig med i 3'r gjengen!

Ranger emnet

cREATURe

Anbefalte innlegg

Den sitter på bakstillinga, så gjør nok ikke det på forstillingskontroll. Hvis jeg har skjønt det riktig så funker den sånn at når bilen blir tyngre lasta så bremser det mer bak enn når den ikke er tungt lasta. Dette forandra seg visst når man senka bilen. Vet ikke helt hvorfor.. Pga lavere tyngdepunkt kanskje? :confused:

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den sitter på bakstillinga, så gjør nok ikke det på forstillingskontroll. Hvis jeg har skjønt det riktig så funker den sånn at når bilen blir tyngre lasta så bremser det mer bak enn når den ikke er tungt lasta. Dette forandra seg visst når man senka bilen. Vet ikke helt hvorfor.. Pga lavere tyngdepunkt kanskje? :confused:

Sånn jeg har forstått det så er det "pådraget" av denne ventilen som skal justeres. Dvs at denne blir mekanisk stramma når bilen blir lasta og bakstillinga havner nærmere karosseriet. Nå som bilen din er senka vil den uten passasjerer justere på bremsene bak så hardt som den ville ha justert dem med feks 100kg før du senka siden bakstillinga står lengre opp nå. Skjønte dere den ræva forklaringa? Sånn virker det på lastebiler og da regner jeg med at det blir det samme her.

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det så er det "pådraget" av denne ventilen som skal justeres. Dvs at denne blir mekanisk stramma når bilen blir lasta og bakstillinga havner nærmere karosseriet. Nå som bilen din er senka vil den uten passasjerer justere på bremsene bak så hardt som den ville ha justert dem med feks 100kg før du senka siden bakstillinga står lengre opp nå. Skjønte dere den ræva forklaringa?

Hilsen Trond

Joda, du har rett.. Denne ventilen består av en fjær som strammes eve. slakkes etter hvor lite/mye avstand det er mellom bakstilling/bakaksling og karroseriet. Denne bør en få justert på et verksted samtidig som en får justert hjulvinkler.. Og, ikke bare bør en be om forstillingskontroll, men en 4-hjuls kontroll. For alle vinkler skal måles og eve. justeres, selv om det bak er null å justere på såfremst en ikke vil benytte seg av shims.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det er snakk om å justere lasteventilen på bremsene er det ikke med shims i hvertfall.

Det må gjøres på et merkeverksted der dem justerer den og tester bremse effekten der etter. ellers er det andre riktig forklart lengre oppe. Er bare en skrue og en mutter som løsnes og flyttes i ønsket retning, og dem på bililsynet skal spørre etter dok. på at dette er blitt gjort visst rett skla være rett....

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Wuuhuu! EU OK. Endelig.. var på håret, fristen går ut imorgen :jackinbox Takk til Trond.s for at du sveisa sammen supersprint'n min igår. Avgassen ble på 0,04. Så da er det vel bare å operere katalysatoren en dag, for blir gæren av skramlinga..

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den dingsen inni der er blitt løs. Så når bilen går på tomgang så rister den rundt inni der. "Litt" irriterende.

ah pokker, er det den som lager de forbannade rasle lydene, kommer ikke på tomgang på min men når jeg løser ut bilen og når jeg kjører tregt over småhumpete vei. faens irriterende!

VW Volf Mk3

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider