Gå til innhold

sliping av rotorhus?

Ranger emnet


fc3s

Anbefalte innlegg

Lurer på å slipe av sidene på rotorhusene (13b turbo 2) mine for

å få finere overflate, men er litt usikker om det er helt bra for

vanntettningene, noen som vet om toleranser eller har erfaring

med dette?

 

noen som har kan forklare litt om hvordan en bør ligge en

streetport, har portemalene, men er litt usikker på grader og

slikt. bilder hadde vert kjempegreier :)

 

 

front og rear rotorhus 13b turbo 2, 88 mod ønskes kjøpt!!

:)

suzuki swift 06 4x4 sports edition

 

x Rx7 Turbo 2

x mazda 1300 76mod

x mitsu lancerius

x rx7 na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm!

 

Har fortstått det slik at sidehus fra 86 og nyere kan være litt vanskelige å slipe ned (lappe kalles det vel på utenlandsk). Dette skyldes nettopp at o-ringene er flyttet dit fra rotorhusene til 12A og 13B tilogmed 85. Kan ikke gi deg noe godt svar der egentlig, ville tatt kontakt med Lasse Bergström eller gutta i NWR.

 

De portemalene har jo ofte hull som du kan tre dowelpinnene nedi og styre de etter de! Sier du at dine mangler det?

 

--

frode (som også bygger 13BT for tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

side veggene bør ikke slipes ned, for disse er herdet. og du vill da fjerne herdinga hvis du gjør dette. Så lenge det ikke er merkbare spor i veggene så kan du bruke de. Ellers må du få tak i noe brukt som er bra, eller få tak i nytt.

 

Rotor husene hvet jeg ikke, det er alu, så jeg hvet ikke hvordan de er herdet. Du kan spørre på http://www.rx7club.com , er i allefall der jeg finner ut av alt om wankel. Vell så si da. ;)

 

Men mener at har du fått en ripe sånn så at du må slipe de, så må det byttes.

 

Porting kan du søke på samme sted eller, sjekke her.

 

http://www.mazdatrix.com/faq/port6p.htm

 

Dette er for 6 port sugemotor.

 

Det går ann å kjøpe templater ifra mazdatrix.com

 

http://www.mazdatrix.com/faq/porting.htm

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vet at det med lapping av sidehusene ikke pleier å være noe

sukksess, men det er jo rotorhusene eg har planer om å slipe

rent på begge sidene. det bakerste sidehuset har spor etter

rotorens bevegelse, men snakket med mindor(nwr) og han sa

det ikke gjorde noe, det kan vell stemme,siden rotoren fortsetter

å rotore i samme spor for før..

 

Eg har portemal og alt som skal til, men det eg lurer på er om

det bare er til å utvide porten og lage di samme linjene i porten

som orginalt? Eg har hørt at det ikke er noe vits å porte eksosen,

hvis ikke man skal ha stor turbo..men det skader vell ikke å

utvide portene litt ?? :D

suzuki swift 06 4x4 sports edition

 

x Rx7 Turbo 2

x mazda 1300 76mod

x mitsu lancerius

x rx7 na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja, er det slipe riper etter ene rotor, så er det vell rimelig grovt. er vell mere en apex som har laget ripene, men uansett det vill ikke tette bra nokk. hvet ikke hvordan det er med å slipe rotor husene. men skal vell kunne gå, men må ha tilgang til veeeldig dyrt utstyr.

 

Tror det beste er å få tak i et hus som er lite brukt.

 

Har du bilde av ripa foresten?

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hakk eller noe. bare lett slitasje etter hjørnapex`n..så

det skal vell ikke gjøre noe hvis det er innenfor en viss toleranse..

 

er så heldig, eller uheldig:D å jobber som cnc-operatør lærling,

har vell tilgang til det meste av maskiner og div..planen var

å bruke en slipebenk med magnetbord og bare ta et fint "sleik"

over begge side på rotorhusene..det tror eg blir bra greier..

 

skal se om eg får tatt noen bilder av rotor/sidehus i løpet av

helgen.. :)

suzuki swift 06 4x4 sports edition

 

x Rx7 Turbo 2

x mazda 1300 76mod

x mitsu lancerius

x rx7 na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fc3s

Eg vet at det med lapping av sidehusene ikke pleier å være noe

sukksess, men det er jo rotorhusene eg har planer om å slipe

rent på begge sidene. det bakerste sidehuset har spor etter

rotorens bevegelse, men snakket med mindor(nwr) og han sa

det ikke gjorde noe, det kan vell stemme,siden rotoren fortsetter

å rotore i samme spor for før..

 

Du skal altså slipe rent litt på sidene av rotorhuset? I området der kjølevannet går? Burde vel gå fint det, men trukke jeg ville dratt ned veldig mye. Rotorhuset skal jo ha en viss bredde, og bør vel ikke være smalere enn rotoren :D Forsto jeg deg riktig nå?

 

Eg har portemal og alt som skal til, men det eg lurer på er om

det bare er til å utvide porten og lage di samme linjene i porten

som orginalt? Eg har hørt at det ikke er noe vits å porte eksosen,

hvis ikke man skal ha stor turbo..men det skader vell ikke å

utvide portene litt ?? :D

 

Er vel bare å legge på malen og begynne å porte det. Er det litt 3-dimmensjonalt du tenker når du sier linjene i porten? Tenker på "90-graders svingen" ? Fikk beskjed av Lasse Bergström at med porta innsug og eksos så ville det bli vanskelig å holde ladetrykket nede med orginal turbo ihvertfall...

 

Skal du ikke ha stor turbo!? :)

 

--

frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeas.. nå forsto du meg riktig :D

 

tja.. lurer sterkt på å kjøre en garrett T04b..

har ikke helt bestemt meg enda om eg skal beholde bilen

så lenge etter overhaling og porting, gidder ikke gjøre

så mye ut av det hvis den skal selges.. da legger eg heller

mye mer arbeid og hk ned i en rx3 coupe turbo 2 powerd!!:D :D

 

noen som har bilder av street portet innsug????

suzuki swift 06 4x4 sports edition

 

x Rx7 Turbo 2

x mazda 1300 76mod

x mitsu lancerius

x rx7 na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fc3s

yeas.. nå forsto du meg riktig :D

 

Bra! Tror det skal få fint, så lenge du har nok klaring mellom rotor og sidevegger.

 

tja.. lurer sterkt på å kjøre en garrett T04b..

har ikke helt bestemt meg enda om eg skal beholde bilen

så lenge etter overhaling og porting, gidder ikke gjøre

så mye ut av det hvis den skal selges.. da legger eg heller

mye mer arbeid og hk ned i en rx3 coupe turbo 2 powerd!!:D :D

 

RX-3 er rått. Kunne tenkt meg det selv. Når du overhaler og porter litt selv og sånt så trenger jo ikke et prosjekt med større turbo å koste all verden, men noe blir det jo alltids. Det orginale innsprutet bør jo byttes ut. Blir jo noen kr for datasprut og da.

 

noen som har bilder av street portet innsug????

 

Her kan du se åssen proffene gjør det! Judge Ito er en av de bedre over there.

 

http://www.nopistons.com/forums/index.php?showtopic=30975

 

--

frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for linken :)

 

Koster litt med større turbo..turbo,manifold,wastegate,bedre

bensinkomponenter++.. men det er jo verdt det da:D :D

 

En tjommi av meg sku kjøre DTA (tror eg det het) datastyring

på sin cosmo 76 turbo 2.. tror det va snakk om 8000 med

tractioncontroll.:)

 

ligger mange fete eksos-manifolder til fc3s på ebay nå..

suzuki swift 06 4x4 sports edition

 

x Rx7 Turbo 2

x mazda 1300 76mod

x mitsu lancerius

x rx7 na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det er gromt.

 

Jeg kjøpte et slikt ebay-manifold. Det var til FD og turbinhuset på turboen kolliderer med nedre del av innsugsmanifoldet. Prata med KRB om dette, han holder til ca 10 min unna. Han sa vel noe sånt som at "når det ikke har kosta mer enn 1800 kr så hadde jeg driti i det og fått lagd til en spacer". Tror resultatet skal bli bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sideveggene slipes når man bytter oljetettninger på rotoren, ellers vil de ikke tette og blårøyk vil komme. Lekker olje inn i kompresjonskammeret. Hvis man ikke har noe blårøyk før man bygger motoren på nytt, beholder man disse tettningene og bytter kun o-ringene.

 

Å porte motoren er ikke så lett å gjøre selv.....viktig at det blir likt med åpne og lukketider. Durasjonen og vinkelen på porten betyr mye. Koster ikke så mye å få noen til å gjøre det da....Lasse for eksempel....

 

Stå på med byggingen!:-)

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår