Gå til innhold

Bytte glødeplugger?

Ranger emnet

ZynThraX

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er noen "faste" tidspunkt man bør bytte ut glødepluggene? bilen er en Audi A4 B6 2002 Avant 1,9 TDI 130hk, den er chippet i tyskland til ca 165hk.

har aldri byttet glødepluggene på den, den er nå gått 200 000 km.

har ikke hatt noe problemer med kald start, men den går litt ujevnt på tomgang og kommer en del hvit røyk i begynnelsen.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tempraturen har du ikke bruk for glødeplugger, men hvis den er tungstartet når det kryper under 0 grader så er det på tide å bytte glødeplugger.

Ujevnt på tomgang sier du, er det rett etter oppstart (kald motor) eller er det når den er driftsvarm (90 grader)?

Hvit røyk kan være både kondens og uforbrent diesel, så når du har svart på mitt spm, kan jeg si mere om røyken :)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ujevn tomgang er når den kaldstartes samme gjelder røyken, når bilen er varm kommer det ikke noe hvit røyk lengre.

bilen går også jevnere på tomgang. når den kaldstartes så ligger den ofte på 1100 rpm, og etter litt kjøring så ligger den på 950 normalt.

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flott :) men ligger turtallet normalt når den ligger på 950? Jeg synes det virketl itt høyt, men det er vel kanskje normalt for TDI motorer?

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg bare lar det være enn så lenge, til jeg får tak i min egen VAGCOM og ser om det kommer noe opp da.

Tusen takk for hjelpen hvertfall.

Tidligere hatt :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevn tomgang og hvit/grå røyk ved kaldstart betyr at en eller flere glødeplugger er defekte.

Kan også være en dyse som er slitt, som drypper litt diesel ned i forbrenningskammeret når motoren ikke går.

En av de tingene er feil på bilen din.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevn tomgang og hvit/grå røyk ved kaldstart betyr at en eller flere glødeplugger er defekte.

Kan også være en dyse som er slitt, som drypper litt diesel ned i forbrenningskammeret når motoren ikke går.

En av de tingene er feil på bilen din.

Uansett så er ikke glødepluggene nødvendig i denne temperaturen.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det en mulighet for at ei dyse er dårlig. Evt oljelekasje ned på ett stempel, har faktisk vært borte i det når jeg tenker meg om.

Etter bilen har stått over natta kan du skru ut alle glødepluggene og dytte en strips inn gjennom glødeplugg hullene og se om du får no olje på stripset.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Min Touran 2007 går og litt ujevnt på tomgang, og spesielt når det er kaldt. Har sjekket med vagcom og to glødeplugger er defekte, men har dette noe med det å gjøre?

Nappa av motordekselet i dag, og jeg klarte faktisk ikke se hvor glødepluggene satt!? Trodde de normalt sett satt midt oppå motorblokka?

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider