Gå til innhold

"Bygge" anlegg I VW golf mk3

Ranger emnet

92anders

Anbefalte innlegg

Hei!

Har funnet ut nå at jeg skal felle ned forsterker og sub i gulv i min golf mk3 :)

Er ikke veldig flink med anlegg og hvordan koble det opp osv.. Men fra før av så har jeg jo alt av ledninger klart. Må bare få kjøpt inn materialer osv.

Men.. Har noen en ca. teskjeforklaring på hvordan jeg burde gjøre det? :)

Planen er jo å kjøpe MDF, plexiglass og støydempingsmatter til å dekke brønnen med. Elementet er jeg fortsatt litt usikker på. Har lyst på Kicker L7, eller så har jeg en Kicker ES liggende, men vet ikke hvor bra bass det vil bli av dette. Hvor mye volum trenger en 12" Kicker ES? Og hvis jeg skal bygge opp gulv, skal jeg da skru med skruer rett til karrosseriet, eller lime med tech7 eller lignende? Har hørt folk har gjort begge deler, men har ikke peiling på hva som gir best resultat. Evt. "lekte" 2 lekter på hver side også legge en tilpasset MDF plate over lektene og stive av mellom bassern slik at alt ligger rolig nedi der. Men må jeg dekke hele gulvet med støydempingsmatter før jeg evt. legger "lekter" og MDF over?

Kom gjerne med tips, eller en tråd hvor noen har gjort dette :) hadde vært til stor hjelp!

- VW Golf 3 93' CL

- VW Golf 3 92' GL

"Kjærligheten vokser ikke på trær. Den bygges i Tyskland."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spes grunn til at du vil ha kicker? Eller er det bare det at du har hørt at det er bra saker?? For det stemmer ikke helt hvis du er glad i god lyd nemlig. Ja, kicker lager mye lyd, men det er ikke spes behagelig å høre på i lengden. Jeg ville helt klart gått for noe annet ihvertfall. Hvilken forsterker har du tenkt til å bruke til sub? og hvilken til fronthøyttalerene? Hva har du/skal du ha av høyttalere?

Det jeg ville gjort, er å først ribbe bagasjerommet for teppe etc, så lagt et lag med disse 1cm tykke støymattene de har på biltema hele veien baki og nede brønnen. Så ville jeg laget en plate som dekker hele gulvet. Denne plata trenger ikke være spes tykk. Lage så en ramme av 2"x4" i en firkant rundt brønnen, denne ramma skrur og limer du til bunnplata du har laget først. Du har nå et nytt og solid rett gulv baki, og kan begynne med kasse til suben. Legg plast nedi brønnen og opp over firkantramma, så kan du begynne å støpe med polyester nedi brønnen, og opp til ca midt på 2"x4" bjelkene, legg en 4-5 gode lag med polyester og matte. La dette tørke og løft så ut hele "kassa" og fjern all plasten, og du har da starten på en fin fin kasse til sub. Videre da så setter du kasse tilbake i hullet, og skrur den fast til bjelkene med noen få skruer. Så går du igjen på med polyester og legger nye 3-4 gode lag og nå går du nesten helt opp på 2"x4" ramma og smører det rett på treverket, du kan med fordel feste inn noen tynnere bjelker fra side til side nedi "kassa" nå, som skal fungere som avstivere, bare pass på at disse ikke kommer så høyt opp i kassa at de kan komme i veien for magneten til suben.

Når dette har tørket, så skrur du inn noen skruer fra kassa og inn i 2"x4" ramma slik at dette blir sittende, og holder seg tett.

Nå kan du finne ut hvor du vil plassere forsterkere osv. Så lager du at nytt gulv i 19 mdf som dekker hele gulvet, her kan det være enklest å lage det i 3 deler, en til hver side, og et midtparti, bare sørg for at den delen som skal dekke kassa er en hel bit. Lag til noen 2"x4" rundt langs kantene slik at det nye fulvet har noe å hvile på hele veien. Du har nå et komplett nytt dobbelt gulv i bilen din, med plass til forsterkere osv under den øvre delen.

Nå ville jeg valgt en 15" fra Digital Design sammen med en passende monoforsterker, sammen med et godt frontsett fra Audio system med forsterker fra mosconi. Med dette så har du noe som virkelig spiller bra, og ikke minst ser helt strøken ut. Gulvet trekker du selvsagt med et teppe som matcher det orginale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider