Gå til innhold

Tikking ifra bilen - audi a4 1.8t

Ranger emnet

keon2k

Anbefalte innlegg

Hei, har konstant tikking ifra motoren på min audi a4 1.8t b5 1996 mod. Bilen er ikke chippet, og er gått 176,000km.

Hva som kan gjøre at den tikker? Er hobby mekaniker så kan bytte det meste selv, så lurte på hva som kan gjøre at den tikker. Har en anelse om at det er ventilløfter som er gåen?

Tikkingen øker med turtallet, jo mer turtall jo mer tikking.

-

Også kommer oljelyset av og til på når jeg kjører, kommer på helt utav det blå. Er rikelig med olje på, den lekker ikke olje heller.

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har problemer med tett oljesil.

Det kommer av at bilen er blitt kjørt på long life intervaller og/eller dårlig olje og intervallene som strekkes.

Kjører du på tynn olje?

Da kan du isåfall prøve deg med tykkere olje for å se om tikkingen forsvinner.

Det vil ikke hjelpe mot oljelampa som lyser innimellom da det er mangel på oljetrykk.

Tikkingen tyder på at ventilløfterene har sett bedre dager men kan forminske lyden litt med tykkere olje.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker biltema olje w10 40 eller ka det heter, fikk vite at den skulle hjelpe mot tikkingen. Har akkuratt kjøpt bilen, byttet oljefilter og olje på direkten med engang jeg kjøpte den.

Skal ta en titt på oljesilen, men er redd for at ventilløfterene er gåen. Er vell 20 ventiler på audi a4 1.8t 20v? Som vil si at jeg trenger 20 stk nye ventilløftere? 20stk x 150kr per, blir endel peng av det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tikker også, men pytt pytt...

Kjørte 10000km på biltema oljen og den tikket som det var besatt av demonen..

Byttet om til Agip 10-40w og den var mye bedre.

Er 20 løftere ja, men tviler på at det er disse.

Normalt så blir kamkjedestrammeren slitt og derfor tikker den.

Så bytte/rensing av oljepumpen/silen og bytte kamkjedestrammeren bør gjøre susen.

Du kan også sjekke oljetrykksventilen, den skal holde oljen i toppen, men har en tendens til og skru seg ut.

Den sitter bakom oljekjøleren.

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har problemer med tett oljesil.

Det kommer av at bilen er blitt kjørt på long life intervaller og/eller dårlig olje og intervallene som strekkes.

Kjører du på tynn olje?

Da kan du isåfall prøve deg med tykkere olje for å se om tikkingen forsvinner.

Det vil ikke hjelpe mot oljelampa som lyser innimellom da det er mangel på oljetrykk.

Tikkingen tyder på at ventilløfterene har sett bedre dager men kan forminske lyden litt med tykkere olje.

Som han sier kan det hjelpe med tykkere olje.

Min tikket også frem til jeg fylte mobil 1 5-50 olja og den sluttet helt og tikke.

Men det at det ikke hjelpe på motorlyset trenger ikke stemme, hvis olja er så tynn at den blir presset gjennom lager klaringer så lyser olje lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Rens silen i oljepickupen (eller kjøp ny pickup) som Jesper1201 skriver og fyll på ny olje. Om du fortsatt har tikking fra ventilløfterene så bytt løfterene. Å bruke tykkere olje fjerner bare symptomet, ikke problemet. Rasling fra kjedestrammer kan komme av for lavt oljetrykk, som regel grunnet tett pickup eller slitt oljepumpe.

Unngå LL-intervaller, kjøp ok olje med visk 5W-40 og bytt minst hver 10' km.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda kakklingen på min også, og har funne ut at det er påtide og gjøre noe med det.

Har skrudd inn den oljeventilen nevnt i en post lengere opp, den kakkler ikke under start lengere.

Men etter 2minutter på tomgang begynner den, og etter noen sekunder kjøring så er den borte igjen.

Så må nesten få målt oljetrykket på den. ecconor skulle ha 900kr for pumpen.

Kjedestrammeren er også bruk og kast på disse, ecconor skulle ha 1400kr for den.

Var i går og gjorde noen lydopptak.

https://dl.dropbox.com/u/20728489/kakkling.3gpp (kort versjon, bare kakkling)

https://dl.dropbox.com/u/20728489/kakklong2.3gpp (lang versjon, stille på tomgang, kakkling etter ca 2 minutter ut i klippet (mye støy pga vind)).

En kompis sa at dette kom ut av kjedestrammeren.

Endret av Slippern

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Noen som har en anelse om hva som gjør at bilen min tikker noe helt sykt? Er på tomgang, og følger turtallet.

Har renset oljesilen og bunnpannen. Byttet olje og oljefilter, bruker biltema 10w40 olje. Har planer om og bytte over til Mobil 1 10w40, skal la motoren få seg en "vask" med den nye oljen som er på først.

Er jo hydrauliske ventilløftere på denne bilen, så er vell ikke de som er gåen. Kan det være kjedestrammeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede hadde en tråd om dette så slo jeg din nye sammen med denne.

Og som nevnt før, tikking kommer som regel fra løfterene, rasling fra kjedestrammeren. Tikker det også når motoren er varm? Det første du burde gjøre er å måle oljetrykket ditt, samt lese i denne tråden http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/299227-a4-b5-1-8tq-2000-mod-tikking-kun-ved-kaldstart.html

Prøv gjerne Mobil1 5W-50 i stedet for 10W-40, da om du ikke har kjøpt olje allerede.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg renset olje silen så fant jeg 2 stk "låse splinter" samme låse patenten som er på drevene til mopeder. Den er omtrent rund, kor kan dette komme fra? Kammene?

Hva er enkleste måten og sjekke om ventilene er gåen eller kjedestrammeren?

Har ikke fått på Mobil 1 olje enda, venter til bilen har fått kjørt seg ett par 100 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider