Gå til innhold

Saab 9-3 1.9tid "nøkking"

Ranger emnet

k1mzor

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært hos forhandler og handlet meg en 2008 modell 9-3. Kjempefornøyd med bilen, men jeg har lagt merke til at bilen av og til nøkker i 1-2 sekunder når jeg ligger på rundt 1500 omdreininger i 4 giret feks.. Den kutter liksom all kraft i 1 sekund eller noe.. ingen feilkoder eller noe kommer opp, alt ser bare velstand ut. Er det jeg som ikke kan kjøre motoren og det skal være slik? Har hørt at denne motoren liker seg best på 1900-2000 omdreininger.. Vil bare høre om dette kan være lurt å gjøre noe med, siden jeg fikk 2 år/35000 garanti på bilen. (norsk bilgaranti) Bilen har forøvrig rullet ca 80.000..

Setter pris på alle innspill!

- Saab 9-3SC Vector 08'

x 97 BMW 523ia

x 91 BMW 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min (Volvo) nøkker bittelitt når ac kompressoren slår seg på. Sjekk om det er den ved å skru av ac.

Eg pleier ikkje a ligge på 1500 rpm. Eg liker å ha iallefall 1700 rpm på min bil. Bruker tredje gir i 50 og fjerde gir i 60. men er nok mange som ligger litt lågt på turtall på dieselbiler.

Har bilen partikkelfilter? Har du masse småkøyring?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, mulig det kan være dette siden jeg har klimaanlegget på auto. Men rart det kun skal skje når jeg ligger på et veldig lavt turtall.. Legger den i fjerde når jeg ligger i 60, men bilen har 6 gir så mulig jeg burde kjøre den i et lavere gir/på et høyere turtall.. I følge mekonomen har jeg ikke partikkelfilter, og smøkjøring gjør jeg ikke. Jeg har kjørt bilen hjem fra askøy til hit jeg bor (ca 1700km) så den skal være blåst rimelig rein. Merket det en gang på vei hjem da jeg lå på rundt 1500, da lugget den litt, men det er bare for en kort stund, eller til jeg øker turtallet.. Jeg regner med at hvis den hadde feiltent eller noe slikt, ville jeg vel fått beskjed om dette i sid, eller ved et annet symbol.

- Saab 9-3SC Vector 08'

x 97 BMW 523ia

x 91 BMW 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider