Gå til innhold

Hvordan lakkere panser på beste måte?

Ranger emnet


jimmen

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er nesten litt flaut, da jeg trodde jeg kunne dette.

 

Men, hvordan skal jeg egentlig gå fram for å lakkere panseret mitt etter beste evne?

 

Skal ikke spakles eller noe, rett og slett pusses ned og lakkeres.

 

Pusse godt, grunning, vente en time eller 2, finpusse, lakk , vente 30min, også klarlakk.

Feil?

 

Bruker rødsprit til å vaske med.

 

Hilsen en som er flink til å lakke små ting, men ikke større ting fant jeg ut. :D

Jim

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lakke panser med boks lakk, ikke via spr�yte..

 

Har lakket panseret mitt med boks/spray og funnet ut den beste m�ten. Flere ting du b�r gj�re for � f� best resultat med boks.

 

1. varm boksen/lakken i varmt vann eller varm opp forsiktig med varmepistol eller h�rf�ner. Da flyter lakken bedre utover. Fant ut at det var stor forskjell p� kald og varm lakk. Gjerne f� opp temp p� panseret litt ogs�.

 

2. er det metallic farge? Hvis det er vanlig farge s� trenger du ikke klarlakk over. Blir bare klin og un�dvenig kostnader.

 

3. Flere tynne lag etter som sprayboks er sinnsyk tynn lakk :p 4-5 jevne lag. M� ha tykt nok til � vannslipe, buffe og polere etterp� helst med maskin!)

 

Med 2k lakk s� er den tykkere. Kan man avslutte med 320 korning fordi lakken fyller evt pusseriper, men boks er TYNN, s� bruk fint papir 600/800 v�tt, finere jo bedre. Sp�rs hvor mange lag du legger p�.

 

IKKE vask med r�dsprit! Den legger en slags oljefilm over st�let og lakken kladder seg eller krakilerer. Vask med silikonfjerner/tynner (Kj�pt p� f.eks Thorshov for en 70-80 kroner for 400ml.

 

Jeg fant ut at fikk best resultat ved � g� over forsiktig med h�rf�ner mellom lagene. Da flyter lakken bedre utover.

 

N�r du tror du har riktig mengde p�. La det t�rke ihvertfall 1 d�gn og g� p� med vannslip. Jeg brukte 1500 papir. MASSE vann og husk og skyll papiret n�r du h�rer "knisninger". Lakkrester p� papir lager bare nye spor. Vann p� sprayflaske og sprut p� papiret gir best resultat. S� gikk jeg over med 2000 v�tt. MERK: Lett trykk p� papiret og pass p� at du ikke sliper igjennom ved kanter og profiler. Du skal kun f� ned den grove lakkflaten!!!

 

S� er det � rubbe med f.eks turles rubbing eller what ever og s� polere r�va av seg etter det :P

 

Er myyyye jobb for � f� det skikkelig bra med boks, men det g�r hvis man har tolmodighet :) Hemligheten er temperatur og mange tynne lag med lakk ettersom lakken er TYNN :/ Ikke bry deg om det blir matt og stygt. Finnishen f�r du med v�tt slip, rubbing og polering. Men en ting du skal huske p� er at det fort blir dyrt dette ogs�, s� hvis du h�rer med en lakkerer om siste korning p� papiret f�r levering (lakkereren min ville ha 240 med maskin...) og h�r hvor mye han skal ha kun for � spr�yte den. Du pusser, demonterer panser, kj�rer til lakkerer og f�r den igjen med topp finnish. Er vel det jeg anbefaler for bra finnish :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår