Gå til innhold

Mitt MK3 prosjekt

Ranger emnet


Turbotrille

Anbefalte innlegg

Hindret og hindret, han ga seg heller før han ble ferdig og begynte på 200SX prosjekt istedenfor.

Men det gjør jo ikke meg noe ihvertfall. :D :D

 

Jeg vet ihvertfall ikke om noen andre som har gjort den jobben i våre naboland.

 

Btw. hvordan er det med Supraer rundt om i Norden?

Har forstått det slik at det er jo nesten kun oss og svenskene som driver noe særlig med disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbotrille

Hindret og hindret, han ga seg heller før han ble ferdig og begynte på 200SX prosjekt istedenfor.

Men det gjør jo ikke meg noe ihvertfall. :D :D

 

LOL...enn å pingle ut sånn da? ...tsk tsk :D

 

Originally posted by Turbotrille

Jeg vet ihvertfall ikke om noen andre som har gjort den jobben i våre naboland.

 

Har ikke fått med meg det jeg heller nei....er vel omtrent bare engelskmennene som har skjønt 'snarveien'...untill now! ;)

 

 

Originally posted by Turbotrille

Btw. hvordan er det med Supraer rundt om i Norden?

Har forstått det slik at det er jo nesten kun oss og svenskene som driver noe særlig med disse bilene.

 

Looks like it:

 

Sverige:

Begynner å bli litt mkIV der nå...litt over dobbelt så mange som i norge ser det ut til (om vi inkluder uregga ihvertfall) ...de som har tømt tyskland/sveits for gode mkIV eksemplarer der det ut til ;)

MkIII...not shure? Mer enn oss skulle jeg tro? :)

 

Danmark:

En liten håndfull mkIV...og en bittelitrgann større dose mkIII? ;)

 

Finland:

Enda færre mkIV enn danmark...mkIII? :)

 

 

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1JZ-GTE er en 2.5 liters motor med twinturbo det ja...forgjengeren til 2JZ-GTE som sitter i mkIV Supra (93-02)

 

1JZ-GTE beholdt japanerne for seg selv i blant annet mkIII Supran 1990 til 1993 mener jeg det var...denne er veldig populær å importere i RHD land ser jeg...australia/england etc.

 

2JZ-GTE er slik jeg har forstått det i grove trekk bare en oppborret versjon av samma motoren...

 

..og som shyggen sier her så heter det seg at den er lettere/rimeligere å trimme....ihvertfall de første 100-150 hestene :D Jeg vil tro at over 450-500hk så må man koste på både mkIII og mkIV supran en del....om man ønsker...skal vi si doble denne effekten?...ingen umulighet...med Toyota engineering! ...and inherent reliability! :D

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren ble som @lpher har nevnt her tidligere kun levert i høyrerattede biler ja, men også kun i årene 91-92.

Denne bilen heter forøvrig JZA70, og er også MK3, MK4 heter JZA80 mens Europa og USA MK3ene heter MA70, dette kommer fra motorkoden, Aen vet jeg ikke helt sikkert hva står for, mens de/den første bokstaven i modellkoden står for motorkoden.

 

I USA er det veldig populært å kjøpe frontklipp av gamle supra og bygge om sin bil, i Europa er ikke dette like utbredt, og som nevnt tidligere vet jeg ikke om noen som har gjort denne jobben så langt nord i Europa som dette.

Det er en kar i Nederland som har gjort det, som har veldig god peiling på hva som skal gjøres ved et slikt motorbytte.

 

Motor som motor tåler vel ca. 700hk ved skifte av eksos, dyser kjøler, turbo og slikt, men den trenger ikke åpnes før disse effekttallene.

Den er bygget opp helt forskjellig fra 7M-GTE motoren, med bl.a mye sterkere topp (det er Yamaha som har laget denne), og stålpakning orginalt.

Det er også et MYE bedre oljesystem på denne motoren kontra 7M motoren.

Uten å røre motoren annet enn turbotrykk er det mulig å hente ut 400-450hk, da med større kjøler og eksos såklart, mens over dette vil gearkassen begynne å få problemer.

 

Eneste mods jeg kommer til å ha blir kjøler, eksos og trykk.

I tillegg til litt vektreduksjon i motorrommet, ved fjerning av bl.a aircondition system, og litt andre unødvendige ting.

 

Da jeg startet på dette prosjektet så jeg for meg sinnsykt mye arbeid med å få tak i deler til motoren, men dette viste seg å være fullstendig feil da det er utrolig mange komponenter som passer overens med 2JZ motor fra MK4 supraen og eller andre ting som passer fra 7M motoren.

 

ALT er mulig å finne på nettet om du bare tar deg tid og klarer å lete på de riktige plassene.

 

Gleder meg til sommeren. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbotrille

Aen vet jeg ikke helt sikkert hva står for, mens de/den første bokstaven i modellkoden står for motorkoden.

 

 

A'en forklarer hvilken plattform bilen er bygd på :)

Er bare Supra og Lexus GS300 som har den plattformen mener jeg...

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår