Gå til innhold

Fastbrente stempelringer? - 2000 VW Passat 3B 1.6l

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Hei! Tusen takk for alle de flotte svarene og løsningene folk har kommet med her :)

 

Da skal jeg først prøve dette med diesel og rense, for det kan vel motoren ha godt av uansett om ikke det er stempelringene som forårsaker problemet. Kan også få testet kompresjonen såklart. Hva skal denne ligge på egentlig?

 

Og er det noen som har noen gode tips for å skru ut tennpluggene på min bil? De sitter så jævlig krøkkete til :p

 

Forresten kan jeg også nevne at hvis jeg gir full gass og drar den ut på andre så kommer den til sånn 4-5000 omdr og så tenner bare 2-3 sylindre for da får jeg plutselig "snekkesvev" (bare med høyt turtall) og 80% av motorkraften forsvinner. Det kan jo virke som om det er mangel på kompresjon som forårsaker dette for min del, men er ikke så veldig flink med akkurat dette da.

Endret av tussi18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Nå holder jeg på meg følgende prosedyre for å fikse problemet.

 

 

1. Tømte motoren for olje

2. Fylte 5 liter diesel i motoren

3. Tok ut tennpluggene og kjørte motoren på starteren i 60 sekunder for å spre diesel i hele systemet og alle oljekanaler

4. Fylte så diesel oppi alle sylindrene

5. Gikk ut for å etterfylle diesel i sylindrene nå. To av dem hadde ikke lekket noe gjennom stempelringene, men den ene hadde lekket alt gjennom og den andre hadde lekket litt igjennom.

6. Skal etterfylle diesel i sylindrene hele helgen nå for å løsne opp all mulig sot som har brent fast stempelringene.

7. På Søndag tømmer jeg hele motoren for diesel og suger opp resterende diesel i sylindrene.

8. Kjører så motor på starter i 60 sek med bunnskruen av for å få ut så mye diesel jeg kan

9. Fyller på 4 liter olje og starter motoren og lar den svive på tomgang i 10 minutter

10. Tømmer olja igjen og bytter oljefilter og så fyller på 4 nye liter.

11. Ferdig.

 

 

Dette har jeg store forventninger om at kommer til å løse problemet. Om ikke vil hvertfall levetiden på motoren øke en hel del siden den da vil være så ren innvendig som den var da den kom fra fabrikken.

 

Jeg skal si ifra her så fort jeg har gjennomført hele prosedyren så deler jeg resultatet med dere. Funker det kan jeg jo anbefale de med samme problem å gjøre det samme også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Resultatet av prosedyren rett over var som følger:

 

- Langt penere motorgang, både på tomgang og på høyere turtall

- Mindre drivstofforbruk, ca 20%

- Sprekere motor, drar en del bedre nå enn før

 

Bruker ikke olje lengre, og kompen på alle 4 sylindrene er fin :)

Kjører på 0.55 på mila til og fra jobb hver eneste dag, starter alltid på et blunk og sviver helt ok.

Endret av tussi18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår