Gå til innhold

Motor fra USA,toll/moms?

Ranger emnet

HellBound

Anbefalte innlegg

Hei

Hva vil moms ca være om eg kjøper en motor fra USA som koster ca. 25 tusen uten frakt. Forstår ikke helt dette systemet, må eg betale 24% ekstra i moms når den kommer til norge? Da blir det vel ca. 5-6000 tusen i moms om eg har forstått det rett, og ca. 2000-3000 i frakt (eller mer?)

Synest det er alt for mye i moms, blir dårlig av å tenke på det. Hvofor skal norge suge penger på alt og alle.

Er ikke noe "backdoor" her da, noe som kan gjøres så du slipper så mye moms. Skrive "Tax Free" eller noe sånt hehe, eller hva moms heter på engelsk :op Hva heter moms på engelsk? :o

Takker for alle svar :D

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et triks er vel å skrive 2 kvitteringer på motoren, f.eks hvis du gir

25k for den så ordner du en på 5k og en på 20k. den på 5k viser

du til tollvesenet..... sånn sparer du litt mva i allefall.

men om du vil gjøre deg til kjeltring for sånt, det velger du selv ;)

tror du kan trekke av det du evt har betalt i mva i USA. hvis du

f.eks har betalt 10% mva der, så skal du trekke av 2500 før du

skal regne mva ved innførsel her. Men dette ville jeg sjekket opp

med ditt lokale tollsted. du kan jo alltids spørre de om smutthull

også :D

Lykke til.

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moms må du betale. Er klassifisert som "deler" så ingen avgifter

på hk enda. Dette skal du først betale når du godkjenner bilen

med den nye motoren.

Anbefaler deg uansett å ringe ditt lokale tollsted å finne ut litt

detaljer sjøl, er absolut sikkreste siden det er du som vil få

regninga fra dem :)

Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loco200sx

Moms må du betale. Er klassifisert som "deler" så ingen avgifter

på hk enda. Dette skal du først betale når du godkjenner bilen

med den nye motoren.

Anbefaler deg uansett å ringe ditt lokale tollsted å finne ut litt

detaljer sjøl, er absolut sikkreste siden det er du som vil få

regninga fra dem :)

Man trenger kun å betale hk avgift på effektøkning på biler som er registrert i Norge etter 96 mener jeg.

Moms i england heter VAT, i USA er det vel tax, http://www.schumachernorge.no kan shippe fra USA, bra firma, ring å spørr om pris der.

tipper ca 1500 - 2000 i frakt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som står her, takker!

Så lenge dette ikke kommer over 35 tusen så skal det gå greit.

Får ta å ringe til tollen på mandag og høre hva de sier. Blir forbanna om eg må betale 10 tusen i moms osv.

Er fra california den skal komme fra, der har de vel 9% moms på ting. Skal eg ta å høre med de om de kan ta vekk momsen i statene siden eg må betale 24% i moms her..? De må vel forstå at eg ikke gidder betale moms to ganger ;)

Men tar en telefon til tollisene på mandag :D

Men takker for alle svar, ble klokere på dette med moms,toll osv :)

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Man trenger kun å betale hk avgift på effektøkning på biler som er registrert i Norge etter 96 mener jeg.

Moms i england heter VAT, i USA er det vel tax, http://www.schumachernorge.no kan shippe fra USA, bra firma, ring å spørr om pris der.

tipper ca 1500 - 2000 i frakt.

Siden finnes ikke :rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sparker inn mine innlegg om mva i denne tråden også:

mva skal du betale uansett på ting som blir innført til norge inkludert frakta og evt. andre utgifter i forbindelse med pakken.

25 000 koster motoren

2 000 koster frakta

---

27 000 x 0.24 skal du betale i mva til staten, og voilà, motoren er din.

selv om jeg fikk en turbo til verdien av $355 USD fra usa uten noe gebyr/oppkrav om mva... rart.

så må du selvsagt betale avgifter igjen da hvis bilen er førstegangsregistrert i norge etter '96. hvis den er eldre koster det ingen ting, kun timen det tar biltilsynet å se over og godkjenne/krysse i den pene notatblokka si...

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel på ca. 35 tusen ca da... Motoren er helt ny og vil yte ca. 200+HK. Har vert i kontakt med SCAT de som skal bygge motoren og sende den, skal overføre penger til de i uken som kommer. Er en del ting eg må kjøpe inorge til motoren, gassere,dynamo ++

Skal ha ny girkasse fra tyskland også, de skulle ha 1500kr i frakt, det er for en 40kg pakke.

Noe spesielt eg skal være obs på når eg overfører penger til utlandet?

Ang.reg så må eg gjøre en del for å få det godkjent. Skal i en boble så da må skivebremser og dill&dall på plass. Men skal bli fett når den er lovlig regga for 200HK :D Så kommer turbo og innsprut på senere en gang ;)

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HellBound

Noe spesielt eg skal være obs på når eg overfører penger til utlandet?

bare hold deg unna banker, de liker å ta en GOD prosent av det du overfører (wire, bank-til-bank gjennom et routing nummer eller noe).

spør om de ikke kan ta paypal (det funker faktisk), og kanskje grav etter å vente til pakken er sendt før du overfører restrerende 50% av summen?

lykke til med prosjektet ditt uansett :) høres fett ut!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Yeah :)

Fikk telefon fra tollen idag fra flesland (flyplass)

De hadde fått pakken å greier nå, kom på 8500 eller noe.. Frakten kom på 1143kr som eg synest var lite.. Skulle eg sendt pakka fra norge, til usa hadde det sikkert kosta dobbelt så mye ;)

Så skal hente den imorgen med henger, men mangler litt på motoren enda. Som f.eks gassere,kjøling, eksos osv.. Men skal bli artig å se om eg får dette godkjent senere i sommer. Trenger bremser,girkasse og diverse før eg prøver å få den godkjent :D

Kanskje den er klar til gate bil i september :)

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider