Gå til innhold

ulyd og oljetrykklampe lyser ved kraftig svinging.

Ranger emnet

alpha78

Anbefalte innlegg

Har en BMW E39 520i automat 1996 modell med en merkelig feil

Når bilen står i ro på tomgang og jeg svinger hjulene helt til siden kommer det en merkelig lyd (høres ut som noe elektrisk) og oljetrykkslampa begynner å blinke. Omdreiningene på tomgang synker også en smule når denne lyden kommer. Dette skjer kun når jeg om jeg svinger rattet så langt til siden som det går. Slipper jeg rattet retter hjulene seg litt tilbake og lyden og oljetrykkslampa forsvinner. Alt dette skjer kun etter en litt lengre tur (over 20 min)

Bilen fungerer helt fint ellers og jeg får ikke opp noe oljetrykkslampe under kjøring.

Noen som vet hva dette kan være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lavt tomgangsturtall. Sjekk oljenivået på servoen.[/Q.

Hvilket nivå skal oljen ligge på da, og hvordan måler jeg den ? Ser ingen min/max grense. Har en mistanke om at det er lavt oljenivå ja, for slangen som går fra tanken svetter en del. Og vil oljelampa også lyse når det er lite servo olje ?

Endret av alpha78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så er det en peilepinne på lokket på servobeholderen. Denne har et merke for nivå ved kald og varm olje,men kjenner ikke BMW godt nok til å si hvordan det er på din bil. Oljelampen lyser ikke ved for lavt nivå på servo oljen. Oljelampen lyser nok fordi tomgangsturtallet blir for lavt når du svinger på rattet,dette er normalt. Derfor må nok tomgangsturtallet justeres noe opp. Hva ligger tomgangsturtallet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servo oljenivået lå litt under midten av de to min/max strekene på den måleren på lokket. Er dette for lite ?

Ellers ligger tomgangsnivået på ca 900rpm og synker til ca 800-750rpm når jeg svinger hjulene helt til siden. Er dette normalt ? Visst ikke hvordan stiller jeg på tomgangsnivået ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider