Gå til innhold

Bruktbilkjøp (kvitte seg med et problem og kjøpe seg "nytt"?)

Ranger emnet

slurpis

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en Ford Focus 2001-mod stasjonsvogn i våres, trengte en billig bil med god komfort og litt plass. Bilen hadde full service historikk, men jeg merket at når jeg kom opp i 70-80 km/t så vibrerer det litt, og det øker jo fortere det går. Har sjekket litt og funnet ut at det mest sannsynlig er drivakselen på venstre side som må byttes.

Er det smart å bytte den med en overhalt del som koster rundt 1000kr eller lønner det seg å kjøpe helt nytt?

Lurer egentlig også på å selge bilen og la noen andre ta seg av det problemet, og da lurer jeg også på om noen har noe bra tips til bil jeg burde kjøpe. Pris vil bli ca 20-25K. Lønner det seg å velge en bil fra 90-tallet som ikke har gått altfor mye? Hvor mange km er for mye for en bil i denne prisklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om hjulene er balansert aller først ja. Billig å fikse hos et dekkverksted.

Og du får ikke mer driftssikker bil til den prisen enn den du har nå, ihvertfall ikke uten å ofre alt som heter komfort og sikkerhet. Vil du det, kan du kjøpe en japansk bil fra 90-tallet. Men bruktbil i den prisklassen er uansett gambling, og hvis bilen ikke har andre problemer enn litt vibrasjon vil jeg si du har vært heldig :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avbalansert hjulene ja, og det hjalp ikke. Og når jeg skrev litt vibrasjon var nok det en liten understatement. Jeg kjører ikke på motorveier med bilen for da virker det som om den skal riste i stykker :P

Men er det noen som har erfaring med bruke bildeler som man kan finne på finndel.no etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterhjulene stod på når jeg kjøpte bilen, og det var samme problem da. Vet ikke om felgene er originale, men tror det. Hadde den inn på ett verksted for å sjekke hva som var galt, de prøvekjørte den og bekreftet at det var noe unormalt med den ene drivakselen. Skal sjekke i morra om det er forskjell når jeg gasser eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider