Gå til innhold

Bytte av hjullager framme? *HASTER*

Ranger emnet

4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver og skal bytte hjullageret framme (høyre), og har kommet så langt at jeg har fått av bremseskiva... Jeg kommer meg ikke noe videre akkurat nå. Jeg kan se hjullageret fra baksiden der drivakslingen kommer inn, men jeg har ikke en blank anelse hva neste trekk blir... :ss

Hjelp?

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noen jobb for deg.

Skru av mutteren og dra ut drivleddet, navet skal presses ut, evt bruke en avdrager. Fjern låseringen, press ut lageret. Press inn lageret, press inn navet, sett påplass drivakselen. Er veldig rettfram....

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har tatt av navmuttera og fått ut drivakselen -slik som på bildet.

Da har du også tatt ut de 3 boltene som holder bærekula nede - etter først å ha satt merker slik at du setter det sammen igjen med boltene i samme posisjon i de avlange hullene.

Da avhenger videre gang av hvordan du skal få ut lageret. Om du har presseverktøy som fikser det med navet på bilen, eller om du må ta av navet for å presse eller banke ut lageret.

Uansett må navet med ABS ringen av, presses eller dras av. Den sitter gjerne såpass i den ene halvdelen av den indre ringen i hjullageret slik at du deler lageret ved demontering.

Om du skal ta av navhuset for å presse eller banke ut lageret må du ta av styre-endeledd, og løsne navhuset fra fjærbeinet, eller ta ut navet med hele fjærbeinet. Det siste kan være en fordel så slipper du å ta ut boltene som holder navhus til fjærbein. Der er det ovale hull igjen som påvirker camber og spissing.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Tusen takk for alle svar.

Denne jobben skal jeg ta for meg senere. Skrudde sammen bilen igjen, og kjørte av gårde. Merket ikke noe spesielt til det, men han som byttet dekk for meg sa at hjullageret var gåent.

Uansett, så skal jeg ta til meg informasjonen deres. Blir nok å gjøre dette mens jeg skifter senkesett ;)

Takk igjen! Dere er så utrolig hjelpsomme :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider