Gå til innhold

Vifta går for fullt selv om bilen er kald

Ranger emnet

Chris1980

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A3 1.6 2004 mod med no små problemer som jeg lurer på.. Noen ganger viser temp måleren 0 men vifta går som bare det. Jeg har nettopp byttet vannpumpe å registerreim. Så jeg tviler på att det er vannpumpa ?

Har en kompis som mente jeg burde bytte termostat å styringa til termostaten eller no ? Var en slags føler som skulle si fra om bilen var varm eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ofte en termobryter nede på radiatoren, nede til venstre. Om denne er defekt så kan kjølevifta gå hele tiden. 4 / 8 på bildet.

img..asp%40mdl%3D412%26unit%3DE0210D2D

Så du anbefaler å se på dette før jeg bytter termostaten ? Kompisen min tok en diagnose på bilen å mente han fant feil på tempføleren.. Jeg har null peiling på bil. Derfor jeg spør så dumt :)

Jeg fikk pris på bytte av tempføler å termostat + arbeid 2000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel, når termostaten er gåen så oppnår aldri motoren normanl driftstemperatur. Om motoren din oppnår normal driftstemperatur under kjøring så er nok termostaten ok.

Motoren din har flere temperaturfølere, om det tas diagnose så notér ned feilkoden slik at det er mulig å finne ut hvilken føler som trigger feilen.

Har du sjekket det Bwana skriver? Slå av A/C for å verifisere at det ikke er derfor vifta går?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel, når termostaten er gåen så oppnår aldri motoren normanl driftstemperatur. Om motoren din oppnår normal driftstemperatur under kjøring så er nok termostaten ok.

Motoren din har flere temperaturfølere, om det tas diagnose så notér ned feilkoden slik at det er mulig å finne ut hvilken føler som trigger feilen.

Har du sjekket det Bwana skriver? Slå av A/C for å verifisere at det ikke er derfor vifta går?

Nei har ikke prøvd det.. Men somsagt har jeg 0 peiling på bil.. Kompisen min har skrud bil i mange år men ikke spesielt mye på Audi. Jeg skal notere meg hva du sier. Å takk for dine innlegg :-@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at radiatorviftene alltid går på mine VAG biler også,

bortsett fra når jeg slår av A(C (trykker på ECON) eller det er kuldegrader ute.

--

Har prøvd det du sier men hadde ingen effekt :(

Desuten virker det us som att vifta slår seg på da antispin lyser på displayet. Vet antispin ikke har no med vifta å gjøre. Men av en eller annen grund går vifta som bare det da denna lamps lyser på displayet. Noen som har no ide om hva dette kann være ?? Jeg har tatt bilder av lampene som lyser under kjøring. Om dette skulle være interesangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider