Gå til innhold

Høyttalere i gammel amerikaner (Dodge Charger)

Ranger emnet

Bazoom

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp kjøpt en gammel Dodge Charger fra 1973. Interiøet står foran en oppussing, jeg skal ha ut dørsider, teppe, stoler og det meste annet. Lyden i dag besørges av en orginal am-radio fra 1973, med en matchende mono-høyttaler midt oppï dashbordet. Selv om det er V8-brumming som skal gi den beste musikken, er jeg nødt til å få inn noe litt mer oppdatert...

Siden det er sånn ca en evighet siden jeg puttet stereo i bil sist (første utgave av JBL Decade i hattehylla...), trenger jeg litt råd og vink om hva som funker i dag. Ikke er jeg verdens råeste bygger heller, så det er greit å få noen tips om enkle og greie løsninger.

Ønsket er grei punch til moderne listepop, spillelister fra DJ-friendly og god gameldags rock. Hadde ikke vært feil om det var dab radio heller. Jeg klarer meg godt uten cd spiller og stor skjerm, men en sub er et must. Budsjettmessig hadde det vært greit å slippe unna med ca 10k, selv om det ikke er noen krise om det blir et par tusen over eller under.

Jeg er litt usikker på om jeg ønsker å kappe i dashen, så jeg vurderte å kjøpe en radio som er tilpasset orginale huller:

http://www.classiccarstereos.com/product/Dodge-Charger-Radio/CAM-CGR-13-630.html

Dog ikke helt overbevist om kvaliteten...

Deretter var ideen å enten snike inn noen høyttalere i fotbrønnen, oppunder dashbordet, eller rett og slette kappe hull og montere i nederste del av dørene (laget av plast, døren er sikkert 25 cm dyp...).

Legger ved et par bilder (ikke min bil, men bortimot identisk), så kanskje noen har noen glupe ideer ;-)

1972dodgechargergreenca.jpg

Her kan man se plassen for orginal radio til høyre for rattet. Også en del plass under dash. mulig jeg kan lage en diskret konsoll til spiller og feks noen målere? Bilen er for tiden "tan interiør" og skal gjøres helt sort, så jeg er litt i byggemodus :-)

1972dodgechargergreenca.jpg

Relativt god plass foran reservehjulet (det kan også flyttes) for en "høy og ikke så dyp" basskasse. Den kan dog være bred, siden bilen er 195 cm bred...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen radioer av type "ny amerikansk fm" virker ikke i Norge. En jeg kjenner tok inn en Mustang med ny radio og den finner ikke stasjoner i Norge. Er dørsidene orginale og pene ikke skjær i dem eller hatthylla. Lag heller nye som du tar av når du skal selge bilen eller vil ha den orginal igjen. Hullet i dashen kan være 4"x10" som i en 68 model der jeg monterte en ny ramme med to 4'"høytalere. Ikke den beste løsningen men fikk lyd i bilen uten å kappe. Noe sånt ser den plata du kan lage ut: https://www.yearone.com/Product/DisplayProduct/296882

Lenke til kommentar
Del på andre sider