Gå til innhold

Audi A4 (B5) 1.6 liter - Turtallet stuper ved bruk av clutch i fart, kveler motor

Ranger emnet


MrDemonicPineapple

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er ny på forumet, og fant ingen treffende, eksisterende tråder.

 

For i underkant av én måned siden, kjøpte jeg meg en Audi A4 (B5) 2000-modell, 1.6 liter med ARM-motor, bensin.

Bilen er svært godt tatt vare på av tidligere eier (kun én eier siden den var ny), og alle servicer er tatt ved merkeverksted i henhold til serviceprogram. Bilen er gått 151.400 km.

 

Nylig har jeg merket at jeg har problemer i forhold til bruk av clutch i fart, i forhold til nedbremsning og nedgiring i forbindelse med avsvingning til ny vei. Bilen lugger litt generelt, men her er jeg overbevist om at dette skyldes at jeg ikke er vant med bilen, når clutchen tar og at jeg ikke har fått "synkronisert" meg med bilen :) Ved clutch-bruk i fart, synker ofte turtallet ned til bunns, og kveler bilen. Dette er svært irriterende! Jeg var inne på verksted, Automester, og de fant feilkoder som kunne indikere feil med lambdasonde eller gasspjeld. Bilen har i sin historikk at den tidligere har fått gasspjeldet renset.

 

Utenom dette problemet, er det ingenting å si på bilen. Oljen ser fin ut, motorrommet ser fint ut, og jeg mister ingen kjølevæske. Verken oljen eller kjølevæsken har spor av vann/misfargning.

 

Jeg har tenkt på mulige årsaker selv. Problemet oppsto omtrent samtidig som stedet jeg bor ble dekket av tung tåke, fuktig luft og mye regn. I tillegg til kvelningsproblemet, ser jeg også at det er en del kondens fra eksosen etter korte kjøreturer. Kondensen ser blank og klar ut. Det er ikke hvitrøyk.

 

Jeg har begrenset kunnskap om bil og motor, er derfor jeg ramser opp så mye :)

 

Jeg oppdaget også at plasten i luftinntaket er "sprukket", og tenkte derfor på falsk luft. (se vedlagte bilder)

Kan dette være grunnen til problemene mine?

 

post-73145-13804854455876_thumb.jpg

post-73145-1380485445554_thumb.jpg

post-73145-13804854455697_thumb.jpg

post-73145-13804854455772_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsuget du har tatt bilde av er bare en trakt, kan kjøre med den slik at det ikke gjør noe. Jeg tror at Kamakselsensoren din er gåen, 1,6 hadde problemer med denne, spesielt i fuktig vær.

 

Koster 1600,- på forhandler, 1500,- på MECA og 200-300,- på Ebay =)

 

Anbefaler at du tar en diagnosetest før du kjøpe noe som helst ;)

SELGES: Alt av A4 B5 deler

 

-Audi A4 Avant 1.8tqs 98"

-Audi A4 Sedan 1.8t 96' Opprettingsprosjekt [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Jeg veit jeg gjenoppliver en død tråd nå, MEN, fant du noengang ut av hva det vat eller?

Jeg spør for en venn. Neida. Joda. Neida. Mitt gamle vrak, som jeg ihvertfall ikke har råd til å bytte ut nå pga kina-influensaen, har akkurat de symptomene du beskriver, og den stopper gjerne før fotgjengerfeltet på Carl Berners plass i ettermiddagsrushet, og den nekter da også å starte igjen på et kvarters tid (for rik blanding?), så det begynner å bli passe slitsomt å kjøre til jobb, med sure MDG-kjerringer som enten tror jeg tøffer meg med å ruse motoren når noen går foran bilen, eller at jeg demonstrativt hindrer trafikk for å spy ut tjukk eksosrøyk med altfor mye uforbrent bensin.

All help is appreciated indeed!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/2/2022 den 5:36 AM, kjørekarlen skrev:

Jeg veit jeg gjenoppliver en død tråd nå, MEN, fant du noengang ut av hva det vat eller?

Jeg spør for en venn. Neida. Joda. Neida. Mitt gamle vrak, som jeg ihvertfall ikke har råd til å bytte ut nå pga kina-influensaen, har akkurat de symptomene du beskriver, og den stopper gjerne før fotgjengerfeltet på Carl Berners plass i ettermiddagsrushet, og den nekter da også å starte igjen på et kvarters tid (for rik blanding?), så det begynner å bli passe slitsomt å kjøre til jobb, med sure MDG-kjerringer som enten tror jeg tøffer meg med å ruse motoren når noen går foran bilen, eller at jeg demonstrativt hindrer trafikk for å spy ut tjukk eksosrøyk med altfor mye uforbrent bensin.

All help is appreciated indeed!!

Lag heller din egen tråd i stedet for å dra opp igjen en 10 år gammel tråd. 

Som du nevner selv, så kan det høres ut som den drukner i bensin. Det kan og være sensorfeil som gjør at motoren stopper når den blir varm fordi sensoren ikke tåler varme, men er like fin igjen når bilen blir kaldere. 

Dette sjekkes lettest med et diagnoseapparart og ved å fremprovosere problemet for også sjekke om for eksempel kam/veiv sensor slutter å gi fra seg signal når motoren er varm. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår