Gå til innhold

Lurer du på hvor mye DIN bil bruker på mila?

Ranger emnet

Shyggen

Anbefalte innlegg

Kom over denne siden for en stund siden..

http://www.fueleconomy.gov

:) sjekk ut den sia :) stemmer sånn någenlunde..

Har som regel logge litt under det som står der.. men, det er vell med sikkerhets margin de har lagt det ut :D

ps: endel norske biler med minimal motor størrelse finnes ikke, da dette er en USA side som kun tar med biler som faktisk har motorer i seg.. og ikke symaskiner ;) hehe

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm endel interessant lesing der ja.

Værst av årets biler er den største Dodge Ram en med V10 motor på delt første(Siste?) med Lamborghini 9/15 mpg.

Ingen Bentlyer klarer mer enn 10-11 mpg og Ferrari klarer heller ikke mer enn 10-11 mpg.Viper klarer 12 mpg mens en Corvette med manuell går hele 19 mpg.Nesten det dobbelte av Lambo/ferarri.De største mercedes personbilene og Range Rover med V8 går 12 mpg og det er dårligere enn de amerikanske SUV'ene faktisk.Aston Martin klerer heller ikke mer enn 12 mpg.

Har bare lest kjapt igjennom så jeg kan ha blingset på noe, men de amerikanske bilene er faktisk ikke de værste bensinslukerne.

MPG er foresten antall kjørte miles på en gallon bensin.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres litt ego ut så driter jeg i hvor mye bilen min forurenser siden jeg tross alt betaler jævlig mye i co2 avgift som skal gå til forbyggende tiltak som hjelper mer enn om jeg ikke hadde kjørt bil...Dessuten gi jeg faen i hvordan verden ser ut om 100år...jeg lever ikke da...det som irriterer meg mest er at bensin i norge koster jævlig mye, biler koster mye, røyk koster mye, alkohol koster mye og dette er ting jeg liker...og samtidig får den norske kirke massevis av penger per medlem det samme gjør alle andre trossamfund...JÆVLA KRISTENFOLK I REGJERINGA ØDELEGGER LANDET VÅRT!!!!( og de andre i regjeringa)...ett flertall av personer i landet vårt synes disse tingene er for dyre på grunn av ekstra avgifter men de klarer faen meg ikke å stemme på ett parti som vil gjøre noe med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

de har gjennomsnitt mye mer volum per bil enn resten av verden?

mer volum, mer drivstoff, mer avgass?

utslippene går vel mer på hvor effektivt motoren forbrenner det drivstoffet den får tilført.

er ingen ekspert og vil derfor se litt bakgrunnsinfo, gjerne fra noen som har gjort noen undersøkelser på temaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

de har gjennomsnitt mye mer volum per bil enn resten av verden?

mer volum, mer drivstoff, mer avgass?

Tror ikke det.. er på fks. 2004mod corvette og 2004 mod S2000.. Der er det en 5,7liters V8 mot en 2,2liters r4 og corvetten forurenser mindre.. når det gjelder kjørelengde kommer de like langt med blandet kjøring..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ant og skifte til Metric units på den sia, så får dere mil og meter og liter osv.. ;)

Og når dere krangler om forurensing osv.. et lite tips.. det står og på den sia hvor mye bilene forurenser osv.. ;)

og noe som sier seg selv.. en bil som bruker 2l på mila forurenser mer en, en bil som bruker 0,75l/mila..

Og når det er sagt, så betaler vi forurensings avgift i bensina vi kjøper idag.. så har du en bil som bruker mye og forurenser mye..

Så betaler du og ekstra for akkurat det :)

Derfor kjører jeg Supra med god sammvittighet.. :) forde om den målt i snill ligger rundt litern på mila :D

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 70 tallet har amerikanerne hatt verdens strengeste avgasskrav.De fikk bla katalysatorkrav i 75 og lå ca ti år før resten av verden når det gjaldt blyfribensin, EGR ventiler, EVAP systemer med kullfilter for å samle opp bensindamp,Lambdasonder og eller duppedingser for å få ned utslippene av NOX Hydrokarboner bly osv.I Norge klarte vi ikke å få blyfribensin engang før i 85 (ca).De avgasskravene Norge var så stolt når de innførte i 87 foreksempel var de amerikanske kravene fra 82.(US82).

Selv om målemetodene varierer litt mellom USA og Europa, er avgasskravene i USA fremdeles strengere enn de Europeiske.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om utslippet er lite så er den ikke miljøvennlig alikevel hvis den bruker mye bensin. tenk på ressursene og miljø ødeleggelsene oljeproduksjon medfører. bruker en 2l mil istedet for 1. mil så er den dobbelt så miljøforurensende i henhold til produksjon av olje.. teller litt det og da..:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at de amerikanske avgasskravene er ganske så strenge. Om de er strengere enn de europeiske i dag vet jeg ikke, men det kan godt hende.

Saken er bare den at dette gjelder for personbiler, ikke for lastebiler, trucks, SUV's etc. Det er dette som er hovedgrunnen til av SUV's ble så populære i USA; de er unntatt alle mulige bestemmelser og restriksjoner. Definisjonen på en lastebil er (var?) at den skulle ha en viss bakkeklaring. De fleste av de SUV'ene man finner i dag klarer dette kravet med en millimeter. F.eks. kan Audi Allroad jekkes opp så den akkurat klarer kravet.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider