Gå til innhold

Rustprimer før bruk av original utbedringslakk/klarlakk til 2001 mod Golf?

Ranger emnet

Summit

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått tak i original utbedringslakk til min 2001 mod Golf med farge blå antrasitt perlemoreffekt (fargekode LC7V)

Skal lakke noen småflekker på front panser, rundt hjulbuer, innsida av dør og bakluke.

Tenkte å pusse bort rust i flekkene med slipepapir før jeg påfører en eller annen form for rustprimer/rustmiddel, før overmaling med original utbedringslagg.

Noen tips om hva slags primer jeg bør benytte?

Har de noe brukbart på Biltema?

Hva med denne ?

Rustbeskyttelsesprimer

Harpiksbasert rustbeskyttelsesprimer med sink for de fleste metaller. Tørker etter 8–12 h (avhengig av temperatur) og gir en grunnet overflate klar til overmaling. OBS! Må ikke overmales med maling som inneholder aceton, cellulose eller polyuretan. Grå. , kr 49,90 for 0,25l og kr 99,90 for 1l.

NB! Dette er bruksbil med knapt 200 000 km på telleren og ikke entusiastbil :)

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zink er bortkastet hvis det ikkje er heilt rent for rust..

Det beste du kan gjøre uten skikkelig slipe/sandblåser utstyr er igrunn å bruke Brunox (mener de har dette på biltema) eller ''rustmelk'' fra wurth. Før du påfører annen grunning.. Grunnen til dette er at stoffet i disse faktisk reagerer med rusten, og ser ut til å funke meget bra. Bruk forresten en liten kopp som du har mengden du skal pensle i. fordi stoffet kan begynne å reagere nedi beholderen hvis du påfører med pensel, og putter den ned i beholderen igjen for mer.

Kan forøvrig legge til at en rustflekk har som regel spredd seg en god del under lakken uten at den har boblet, så det er nødvenig å slipe til bart metall litt rundt selve flekken til du ser at det ikkje er ett mørkt felt/strek ved kanten på lakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zink er bortkastet hvis det ikkje er heilt rent for rust..

Det beste du kan gjøre uten skikkelig slipe/sandblåser utstyr er igrunn å bruke Brunox (mener de har dette på biltema) eller ''rustmelk'' fra wurth. Før du påfører annen grunning.. Grunnen til dette er at stoffet i disse faktisk reagerer med rusten, og ser ut til å funke meget bra. Bruk forresten en liten kopp som du har mengden du skal pensle i. fordi stoffet kan begynne å reagere nedi beholderen hvis du påfører med pensel, og putter den ned i beholderen igjen for mer.

Mener du jeg skal påføre både Brunox/Rustmelk og annen grunning før jeg påfører utbedringslakk? (utbedringslakk består som nevnt av både baselakk og klarlakk). I så fall blir det 4 runder.

Kan rustfjerner eller rusteter fra Biltema benyttes?

(Jeg må ikke på død og liv handle på biltema, men praktisk siden jeg er innom der ofte)

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustfjerner-361823/

Rustfjerner

Fjerner rusten og gir en ren overflate klar for grunning. Påføres det rustangrepne området med pensel. La stoffet bli liggende en stund. Tørk derpå bort rusten med en ren og tørr bomullsfille. 150 ml.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rusteter-36189/

Rusteter

Forener seg med rusten i en kjemisk forbindelse, bryter ned gammel rust og stopper fortsatt rustdannelse. Egnet også som primer. Strykes på med pensel. 235 ml. Hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Er ikke enkelt å være lakkerer.

Først på med et tynt lag med brunox eller tilsvarende stoff,la tørke godt,slip bort så det bare ligger i rustporene.

Ha på et tynt lag syregrunning på bart metall,så grunning,sliping og så kan du begynne med basefargen og deretter klarlakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje dere legger lista litt høyere enn hva jeg har tenkt. Dette er tross alt en bruksbil hvor jeg skal utbedre noen små rustflekker for å hindre videre rustdannelse. Forventer ikke 100% visuelt perfekt finish.

Er det mulig å gjøre dette litt "enklere" og fortsatt oppnå en preventiv effekt mtp. rustdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Skrap/slip vekk til du er fornøyd. Legg så på et strøk med brunox (følg bruksanvisningen på boksen) før du gjør prosessen en gang til å pensl så fint som mulig over:) Enkelt og greit da brunox er rustomdanner/grunning som funker bra..

Takk! Da skal jeg prøve dette, men utsetter det til vårs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider