Gå til innhold

Hjelp til faguttrykk/benevnelse på kondensator

Ranger emnet

HeimdalTRD

Anbefalte innlegg

Heisann. er straks ferdig med ett bilstereo-prosjekt. det siste jeg trenger nå er en 2.2 farads kondensator. men det er en ting jeg lurer på. flere av de jeg ser på så står det ingen ting om 12v. men mange av dem har ordene 20VDC eller 20VDC Surge på deg. hva betyr dette?

her er ett eksempel:

http://www.ebay.com/itm/Bullz-Audio-2-2-FARAD-Digital-POWER-Capacitor-LIFETIME-WARRANTY-/230839512809?pt=US_Car_Audio_Video_Capacitors&hash=item35bf1b6ee9#ht_3053wt_1398

thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20VDC står for 20 Volt Direct Current (altså 20 Volt likestrøm). For vekselstrøm er benevnelsen VAC (Volt Alternating Current).

De som vil utdype sine meninger for eller mot kondensator kan gjøre det i det i den allerede eksisterende diskusjonstråden om det temaet, samt i denne tråden forholde seg til det trådstarter spør om.

Takk :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til att jeg spør er selvsagt fordi jeg vil vite svaret på det jeg lurer på. Hvorfor jeg skal ha en kondensator er ikke en del av spørsmålet. Kan den kondensatoren jeg linket brukes i en vanlig bil? Jeg har forøvrig nytt batteri og nye forsterkere. Men jeg vil ikke støte på problemer som dimming av lys eller reduserte viftehastigheter. Det eneste jeg ønsker svar på er om denne passer til en vanlig bil med 12v batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg har ikke møtt på no problem enda. men vil har den som en sikkerhet.. hva skulle egentlig være løsningen på problemet hvis ikke bilen klarer og levere nok strøm da? ett ekstra batteri?

Vel, siden en kondensator ikke produserer noe strøm i det hele tatt, så sier det seg selv at noe annet må gjøres dersom man ikke har nok strøm, og det som produserer strøm i bilen er dynamoen din. Har du feks en 80A dynamo, så blir det snaut hvis stereoen har potensiale til å trekke 200A feks... Men det første man må gjøre er å oppgradere kablene mellom dyamo og batteri, mellom batteri og karosseri, og mellom batteri og motor, da disse ikke er beregnet for så store strømtrekk som det blir med en kraftig stereo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider