Gå til innhold

Olje: VW505.00 vs VW505.01/500.00 til 1,9 Tdi 90 HK (2001 Golf)

Ranger emnet

Summit

Anbefalte innlegg

Har en kanne helsyntetisk "Super Synthetic" fra Felleskjøpet, SAE 5W40.

Denne tilfredsstiller kvalitetsnivå VW502.00/505.00 og ACEA A3/B3/B4.

I følge instruksjonsboka til min 2001 Golf 1,9 Tdi 90 hk skal følgende oljer benyttes:

Flergrads lettløpsolje: VW 505.00 med VW500.00 eller VW505.01

Flegradsolje: VW505.00

Det står også senere i instruksjonsboka:

"Dersom ingen av oljene som står oppført i hefte 3.3 er å få tak i, kan det også benyttes olje med spesifikasjonen ACEA B3 eller B4. Disse oljene må imidlertid ikke benyttes på biler med pumpedyseinnsprøytning."

(Min 2001 mod Golf 1,9 tdi 90 hk er visstnok ikke pumpedyseinnsprøytning)

Jeg vet ikke hva som er forskjellen på "Flergrads lettløpsolje" og "Flergradsolje".

Kan denne olja trygt benyttes til min bil selv om den mangler VW500.00 og VW505.01 kvalitetsnivå?

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bil skal ha olje som minimum møter spesifikasjoner VW505.00 eller 505.01

Oljen din er 505.00, så alt er OK.

VW500.00 kan du se bort fra. Det er en gammel spesifikasjon.

--

Det står faktisk 505.00 med 505.01, altså det skal tilfredsstille begge kvalitetskrava dersom det dreier seg om en "flergrads lettløpsolje". Er det derimot en "flergradsolje" holder det med kun 505.00. (Ifølge instruksjonsboka)

Men så står også at man kan benytte ACEA B3/B4 dersom olje med VW spesifikasjoner ikke er å oppdrive, så mulig dette med VW kvalitetsnivå egentlig ikke betyr så veldig mye for en 1,9tdi uten pumpedyse?

Bilen har forøvrig gått knapt 200 000 km og førstegang registrert i 2000 (selv om det er 2001 mod) så garantien er utløpt :)

Endret av Summit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Nå har jeg kjørt 10 000 km siden forrige oljeskift (felleskjøpet olje nevnt over) og har tenkt å ta neste oljeskift om 5000 km (hver 15 000 km intervall iht. servicebok). Det bør vel være tilstrekkelig på denne 90 hk TDIen når den så og si kun brukes til "pen" langkjøring, eller bør jeg bytte hyppigere (f.eks. hver 10 000) nå som motoren har gått over 200 000 km?

Coop OBS! Bygg selger Blåtind helsyntetisk 5w40 olje med "VW 501.01/502.00/505.00" og "ACEA A3/B4-08 (inkl A3/B3-08)", 4 liter til kun 209 kr (altså 52,25 kr/litern, noe som er billigere enn tilsvarende på f.eks. Biltema).

Noen erfaringer med denne Blåtind helsyntetiske oljen?

Endret av Summit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet minst hver 7500 km på en turbodiesel.

Blåtind sin olje kjenner jeg ikke til.

Det hørtes da voldsomt hyppig ut?! Bilen brukes 90% til rolig langkjøring (typisk 5-15 mil hver veg, + en og annen stopp på bensinstasjon mens motoren er varm), lagres i varm garasje og startes som oftest i plussgrader. Står den ute i kulda om vinteren varmes den normalt opp med DEFA motorvarmer i 2 timer eller mer før jeg starter. Så bruken vil jeg si er langt over gjennomsnittet "skånsom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, er også slike meninger som har medført longlife intervaller på olje, kundemassen vil så sjelden som mulig innom verksted. Men svært mange har fått svi for dette, med turbohavari, koksing i oljekanaler/rør, tett oljepickup og med tilhørende motorhavari... Jeg sier ikke at jeg har rett, men var det min bil så hadde jeg skiftet olje på en TD hver 7500 km :) Koster også veldig lite om man gjør det selv, og er en billig forsikring ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider