Gå til innhold

Bilen stopper av og til, starter av og til ikke. Feil ved bensinpumpe / rele?

Ranger emnet


volvo240-1993

Anbefalte innlegg

Et vrient problem med en 1993 modell B230FD. Første føling med problemet var at bilen av og til ikke ville starte. Kunne så vente en stund, forsøke igjen, og bilen gikk som en klokke. Stoppet aldri hvis den først hadde startet.

 

Så forverret dette seg og til slutt ble den umulig å starte. Jeg kunne høre at bensinpumpen ikke summet, og det var stille i releet. Bensinpumpe og rele ble byttet, og bilen virket ok.

 

Men så; en dag etter kort tid stoppet bilen etter veien. Den ble tauet til verksted, og der ble bensinpumpereleet koblet ifra og satt på igjen. Bilen startet og gikk 200 meter. Releet ble koblet ifra og satt på igjen, og bilen startet o.s.v. Det ble nok en gang byttet rele, og bilen virket fint i tre dager. Da ville den ikke starte. Jeg koblet ifra releet, satte det på igjen, og bilen startet.

 

Er det det tredje releet som tar kvelden på under ett år, eller er det noe annet som påvirkes av at releet kobles av og på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvis andre skulle komme ut for det samme; jeg har lastet ned manual og koblingsskjema for innsprøytningen, og for pumpereleet, samt diverse kjekt-å-vite. Det er uten tvil en vanlig feil på 240 at pumpereleet svikter, det uvanlige i dette tilfellet er at feil oppstår på nytt etter kort tid.

Går litt metodisk til verks og tar målinger på rele og ECU når ting fungerer, og kontrollerer mot manualen. Gjør det samme en dag bilen stopper / ikke starter, og satser på å klare å lokalisere feilkilden.

 

Bilen har vært på verksted enda et par ganger siden forrige innlegg, og de har gitt opp å få den til uten at det kommer til å koste uforsvarlig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Feilen er fremdeles ikke lokalisert, og den har oppstått 2-3 ganger hittil i år. Har dog ikke rukket å måle ut feilen før bilen starter igjen. Kjørte en periode med ekstra jording utenom ECU, men det hjalp ikke så ECU er foreløpig strøket av listen. En lampe jeg hadde koblet opp på #30 indikerte at releet fikk strøm, så ved siste tilfelle av feiling skiftet jeg ut releet med et annet jeg hadde skaffet. Bilen startet ikke umiddelbart da heller så jeg er rimelig sikker på at det ikke er selve releet. Kjører nå med en bryter som setter strøm på sikring #6 og starter bensinpumpene uavhengig av reelet. Er i ferd med å gå litt prestisje i å finne ut av dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det nærmer seg her. For tiden vil ikke bilen gå med mindre jeg kortslutter fra sikring 6 til sikring 4. (Sikring 6 er tilførsel fra batteri til releet, og 4 er sikring mellom rele og bensinpumpe.) Dette skal iflg all litteratur om problemet tilsi at releet feiler. Men; nå har feilen vedvart lenge nok til at jeg har rukket å få bekreftet mistanken om er det ikke releet og jeg har nå fått målt at ECU også er ok.

Releet har strøm inn på #30, ECU jorder #86/1 og #86/2 i tur og orden etterhvert som jeg vrir på nøkkelen, og #87/2 gir 12v ut når starteren går.

 

På koblingsskjemaer i manualen til lh 2.4 er gul/rød fra releet tegnet innom et koblingspunkt på veien fra releet og frem til sikring 4. Jeg tror problemet kan ligge her. Normalt skal en bro fra #30 til #87/2 gi samme resultat som en bro fra sikring 4 til 6, men ikke på denne bilen. Hvis jeg som en test trekker en ledning fra #87/2 og inn på sikring 4 starter bilen.

 

Så noe skjer på ledningen fra releet til sikringen, men hvor?

 

Er det noen med usedvanlig god greie på ledningsnettet i 240 her som kan beskrive hvor ledningen (vanligvis gul/rød) går fra releet og frem til sikringsboksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår