Gå til innhold

Audi A4 1,8. Tikkelyd fra motor :O

Ranger emnet

Aleksander Aas

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nettopp gått til innkjøp av 18 års bilen, en 1997 Audi A4 Avant, 1,8 l 5v. åså har jeg lagt merke til att etter jeg har startet motorn å den har gått en stund så den er god å varm begynner den å tikke noe forferdelig, kan nesten forveksles med en diesel, aner ikke hva det kan værra å lurer på om noen her vet hva det kan værra? bilen har gått 162 000 km, pent kjørt av dame på over 80 år, å service hver 15. tusen km. reg reim bytta for 8 000 km siden. legger ved en snutt av hvordan tikkinga høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Slenger meg på tråden her siden jeg hørte den samme lyden i dag fra min 2000 1.8TQ APU

Lyden kom etter bilen hadde stått og gått i ca 5 min. Men etter å ha kjørt i ca 15 min var den ikke der lengre.

Ser på tidligere kvitteringer jeg fikk med fra forrige eier at bilen har kjørt på Mobil super 3000 5w40 i flere år, men på sist service i juni på et annet verksted hadde de bytta til en uspesifisert 5w30 olje. Er det sannsynlig at oljen rett og slett er for tynn? eller bør jeg være obs på noe annet?

Jeg har hatt en 1998 1.8T de siste 3 årene og kjørte med 5w40 på den og hadde ett inntrykk av at det funket greitt men ser at mange her anbefaler Mobil 1 5w50. Er det da denne Mobil 1 Peak Life 5W-50 det er snakk om? Og er den så mye bedre for motoren at jeg ikke burde bruke de 4 literne jeg har stående med 5w40 oljen jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 10w40 fra biltema. Har tikkelyd, vurderer og prøve 10w50 for og se om det hjelper med tykkere olje. Er en audi a4 1.8t 96model.

Hvordan sjekker jeg kjedestrammeren?

Det første du ør gjøre er å måle oljetrykket når tikkingen er tilstede. Er det for lavt så skyldes det gjerne igjenkokset pickup.

Din motor har det nok best med 5W-40 eller 5W-50, gjerne Mobil.

Kjedestrammeren er ikke så god å sjekke men du hører om det er raslelyder når den ikke fungerer som den skal.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt blir det raslelyd om det er noe feil med kjedestrammeren, dette grunnet slakk kamkjede (som strammes av oljetrykket). Tikkelyder evt ventiltikking kommer av slitte løftere eller for lavt oljetrykk.

Rens av pickup og innvendig motorvask kan gjøre godt. Bruk produkt egnet for dette og følg bruksanvisningen, ikke bruk diesel.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider