Gå til innhold

Plassering av kupélysbryteren

Ranger emnet

båten

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvordan det er på en skoda, men iallefall på en Audi og VW (sikkert samma på skoda å, siden det er et VAG produkt) så sitter det en micro bryter i dårlåsen som merker om døra åpner seg. Møller skulle ha 3500kr for å bytte dørlåsen på golfen jeg hadde.. Så jeg gadd ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett at det er microbryter i dørlåsen som gir signal til innelyset, lyset nederst i døra, samt dør-åpen indikator i instrumentet.

Om du har sentrallås så vil den, om den ikke får signal om at noen dør er pånet, låse igjen etter et minutt.

Mikrobryter kan kjøpes for en hundrelapp for to på Ebay: http://www.ebay.de/dsc/i.html?_nkw=vw+microswitch&_sacat=0&_odkw=DK-1-G-UL-A0&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313&LH_TitleDesc=1

Bytte bryter: http://www.briskoda.net/forums/topic/126257-octavia-1-replacing-door-latch-microswitch/

Du må ha en Dremmel for å tilpasse monteringshullene. Og så bør du ha 2,5mm bolter.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Hei, har samme problem på en octavia 2001 mod. Har fått tak på "ny" låsekasse der alt fungerer. Har tatt ut microbryteren og sett over den , samt målt den til ok. Alt i døra funger bortsett fra disse 3 tingene. Hvor går signalet videre, ligger den en styre enhet i forbindelse med vindusheismotor, ser at mye av kablingen går inn dit? Det er jo kun få ledere som går i kablestrømpa inn til kontakten som sitter rett under panseråpneren. Kabelbrudd i den ene lederen kan jo skje, men lite sansynlig siden alt annet fungere. Er det buss-styring/kommunikkasjon fra døra og inn til bilens styre-enhet, eller skal jeg lete etter dette signalet inne i kontakten ved panseråpneren? Ser ikke igjen den fargekoden på kabelen som går ut fra pinne 8 i låskassen som indikerer åpen dør, inne i kontakten ved panseråpneren?

Dette ble mye på en gang, håper noen kan si meg litt om dette. Kanskje jeg skulle startet en ny tråd, men forsøker her først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar, da har jeg vert litt rask når jeg så over den kontakta ved A-stolpen. Da er det bare ut å måle mere. Jeg har lampe nede i døra. Jeg har målt med voltmeter med minus ref koblet til fellespunktet nede ved kontakten ved A-stolpen og da har jeg 12v på rød ledning inn på lampa og det samme ut på gul brun. Videre vet jeg at det er kontakt mellom pinne 7 og 8 i låskassa, så da skal jeg få sjekka ut fra pinne 8 i låskassa til pinne 7 i 10-pinn ved A-stolpe. Dersom det ikke er brudd der så har vell inngangne på selve enheten tatt kvelden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vert ut og målt mere. Det viser seg at det ikke er kontakt mellom pinne 8 i låskasse og lampe jordside og heller ikke kontakt fra noen av dem til pinne 7 i A-stolpe kontakt. Forsøkte å jorde pinne 7 i A-stolpe kontakt direkt men det gav ingen resultater. Men er det slik her at lampa må være med for å få en "laststrøm" i kretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jording av pinne 7 i A-stolpe kontakt burde gi indikasjon for dør-åpen i instrument, og kupelys på,

samt lys i døra om forbindelsen til og i døra er OK.

Tilsvarende om man jorder ene siden av lyset i døra

(den er koblet til + på ene siden og får jord på andre siden med dør åpen)

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Da bekrefter det at jeg tenkte riktig med det jeg gjorde der. Men hva blir neste steg å lete etter. Hvor finner jeg styringsenheten der pinne 7 i 10pinn-kontakta ved A-stolpen ender? Skulle kommet så nere enheten så mulig for å jordet der for en test, samt ohmet lednigen for vider brudd. Kan nevne at de 3 andre dørene virker som de skal. Sitter det noen bryter i bakluka som skal syre det samme ( dette er en stasjonsvogn)? Den gir i allefall ikke noen indikasjon på insturmentpanelet for åpen dør. Men tenner lyset bak i lasterommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering:

Min beskrivelse av pinne 8 på låsekassa til pinne 7 i kontakt ved A.-stolpe gjelder bil med sentrallås, men uten el-vinduer.

Jeg ser nå at det er et annet skjema for biler med el-vindu, hvor det er en kontrollenhet i hver dør.

Denne kontrollenheten sitter sammen med vindusmotoren.

Jeg klarte ikke å se i farten hvordan den er koblet videre til kontakt i A-stolpe, og sentral komfortenhet.

Sentral komfortenhet skal være plassert ved siden av sikringsholder.

http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk1/index.php?id=1104

--

Endret av Bwana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nok problemer med den kontrollenheten som sitter ved viskermotoren. Finnes det el-skjema for dette tilgenglig på nett noen plass? Vil noe sånt stå i de manualene man kan laste ned fra den siden du henviste til? i såfall kjøper jeg fort den manualen for å ha til feilsøking. Får sjekke om denne enheten er tilgjengelig på høggeriet. Så får man bruke elimeneringsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen funnet:

Tok litt tid å nøste seg frem til denne feilen. Takker for de tipsene jeg har fått. Var to feil i dette tilfellet. Kabelpakken hadde brudd i dørgjennomføringen slik at den brune/gul-stripe kabelen som skulle fra låskasse og lykt til hjernen undr vindsheismotor var knekt. Men hvorfor dem fører de kablen nesten helt frem til kontakten ved A-stolpen for å koble dem sammen og så føre dem tilbake i døra. Det fatter jeg ikke. Feil to var mikrobryteren som jukset. Kablene ble i denne omgang loddet og så må kabel-pakken skiftes når det er varmere å holde på utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider