Gå til innhold

Motorlampe lyser. Feilkode P0090

Ranger emnet


Captn

Anbefalte innlegg

Fikk lest ut feilkode P0090 (brennstoff trykk regulator - kontrol kretsløp) Dette vart gjort på eit frittståande verksted, og dei klarte ikkje å gjere noko meir med denne feilen. Blei anbefalt Suzukiverksted som ligger laaangt unna.......er det nokon som har tips for å få fiksa feilen?? Lampa begynte å lyse etter at eg skulle sløkke bilen. den fekk "ettertenning" som på ein gammal bensinmotor

 

EDIT: Flyttet til egen tråd. Da dette ikke har noe sammenheng med tråden du postet i!

Endret av nightking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først å fremst må du oppgi noe mer info ang. bilen. Er dette diesel eller bensin? årsmodell? Regner med det er en RHW 2.0 l diesel motor? Dette må jeg vite for å hjelpe deg. Men hvis vi går ut ifra at det er RHW motor.

 

Dette er feilkoden fra suzuki verkstedhåndbok: DTC P0090 (P0090 / P0091 / P0092): Fuel Pressure Regulator Control Circuit (Malfunction / Low / High)

 

Dette er en "kjent" feil! Eller det kan være. Typisk feil med denne feilkoden er ledningsbrudd/brent ledning i ledningsnette! Feilkoden sier at det er noe feil med fuel pressure sensoren som sitter på commonrailen eller dens krets!

Første du må gjøre er å sjekke de 2 kablene som går til sensoren! Den pleier å "brenne" ved skinna som går fra sensoren til ECM. Du må splitte ledningsnette!

Her en prosedyre på å måle sensoren:

 

 

Check wire harness

1) Disconnect connector at fuel pressure regulator.

2) Check voltage between “YEL” terminal of regulator connector and ground with ignition switch ON.

Fuel pressure regulator power supply voltage

Ignition switch ON: 10 – 14 V

Ignition switch OFF: about 0 V

 

 

Check fuel pressure regulator

1) Check resistance between “YEL” wire terminal and “LT GRN/WHT” wire terminal of valve.

Is it resistance 2 – 3 Ω?

 

 

DTC Detecting Condition

DTC P0090 (P0091):

When ECM detects shorted to power or ground in “E228-14” wire circuit.

DTC P0090 (P0092):

When ECM detects open in “E228-14” wire circuit.

DTC P0090 (P0090):

Engine runs on with 500 rpm over 1.5 sec. even though ignition switch is turned OFF. (fuel pressure regulator faulty)

 

Trouble Area

• Fuel pressure regulator circuit

• Fuel pressure regulator malfunction

• ECM malfunction

 

Håper dette hjelper deg :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bilen er ein 04/05 mod (registrert i slutten av desember 04) 2,0 L diesel xl7. Svaret ditt er nok litt for avansert for meg, men kor finn eg skinna som går frå sensor til ECM? Commonrailen, ECM kva er det og kor sitter den? beklager mange dumme spørsmål men dette er nok gresk for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg å dra på suzuki verksted hvis du ikke kan noe om dette selv. Er nokså komplisert hvis du ikke er noe bil kyndig. Regner med de fleste suzuki verksted har kunnskap på dette. Det er uansett all info du trenger over her for å finne feilen hvertfall :)

Men en enkel ting du kan gjøre er å se på skinna. Den ligger på høyre side av motor når du står foran. ECM (motorstyring) ligger også på høyre side. Det er bare å følge ledningsnette fra sensoren som sitter på commonrailen til ECM. Det går som sagt inn i en plasikk skinne. Der pleier den ledningene å ryke. Hvis du følger dieselrøra fra dysene så kommer de ifra commonrailen!

En annen ting du også kan gjøre, er å måle diesel trykk. Vært borti en del defekte trykkregulatorer. Forresten så er den feilen jeg sier mest normalt med feilkode P0091, blannet de litt. Men kan fortsatt være samme problem. Men utfør prosedyren over! :)

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår