Gå til innhold

Girkasse

Ranger emnet

mono

Anbefalte innlegg

jeg har noen små problemer med kassen på golfen, når bilen er kald å skal opp i andre gir så "biter" den litt på tannhjula, dette skjer ikke ofte men er veldig irritabelt, ellers er giren veldig fast og fin og fungerer som ett skudd ellers, noe smått som kan gjøres for å fikse det? er en Golf III 1.8l Gl 92mod.

VW Volf Mk3

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mono

jeg har noen små problemer med kassen på golfen, når bilen er kald å skal opp i andre gir så "biter" den litt på tannhjula, dette skjer ikke ofte men er veldig irritabelt, ellers er giren veldig fast og fin og fungerer som ett skudd ellers, noe smått som kan gjøres for å fikse det? er en Golf III 1.8l Gl 92mod.

Samme greie hos meg!

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vr6R

Det er en svakhet på alle girkassene til golf at de er vanskelige mellom første og andre gir.

Som vr6R sier så er dette en svakhet i girkassene til vw.

Det som jeg har fått opplyst er at synkronringen mellom 1 og 2. gir blir slitt og klarer dermed ikke å føre tannhjulene sammen uten å gnisse bort i hverandre. Dermed all denne "rapingen". Samme med reversen, der er det låsemekanismen som går slik at du klarer og sette bilen i revers uten å presse girstangen ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mono

må jeg da, eventuelt bytte kassa med en gang eller kan jeg vente til det ryker? eller kanskje den ikke ryker i det hele tatt?

Lurer på akkurat det samme her...

| -My rides- |

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vr6R

girkassene holder nokk en stund til... du merker fort når det er like før dem går.. da blir det oftest veldig høye lyder fra dem eller dem mangler gir/ ikke får dem i det giret du ønsker.

Gruer meg til den dagen! :(

| -My rides- |

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo overhale dem, og ytte synk, ringene og lager, da er den så god som ny, men w har aldri helt klart dette med girkasser nei......

Men du kan jo prøve å bytte olje også da, det skal ike være tjukkere enn 75 gir olje, visst der er kan dette påvirke kassen og den blir treigere også...

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraten min sin røyk.. Slo hull på ca 10/15cm i alle kanter, og slo i stykker alle drev.

Han hadde vist olje lukt i bilen fler uker etterpå.. Og det lukta ikke no særlig sa'n.

Han kjøpte ny kasse og satt i forsterka drev og lager og alt sammen.

Det er forøvrig han som svarer her inne noen ganger, med denne konto'en..

"My new years resolution is 1280x1024"

Lenke til kommentar
Del på andre sider